Intensywne prace na linii kolejowej 283: Zebrzydowa – Żagań. Powstają nowe odcinki torowisk i bocznice

tory
fot. Jacek Rewitalizacja linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań wkracza w kolejny etap. Inwestycja ma na celu przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej linii oraz modernizację infrastruktury kolejowej.
istotne.pl 1 inwestycja, kolej, lk283

Reklama

W ostatnich dniach otrzymaliśmy zdjęcia dokumentujące postęp prac na kilku kluczowych odcinkach:

  • Świętoszów – powstaje bocznica kolejowa przy stacji PKP, która ma strategiczne znaczenie dla transportu wojskowego.
  • Ławszowa i Przejęsław – na tych odcinkach widać już wierzchnią warstwę tłucznia, na której wkrótce zostaną położone nowe tory.
  • Osiecznica – odcinek Osiecznica – Przejęsław zyskał nowe torowisko, co może znacząco przyspieszyć postęp prac na tym fragmencie trasy.

Ambitne plany dotyczące prędkości

Z nieoficjalnych ustaleń wynika, że planowana prędkość dla pociągów pasażerskich na odcinku Zebrzydowa – Żagań może wynieść ponad 100 km/h. To znacznie więcej niż pierwotnie zakładane 80 km/h i może przyczynić się do skrócenia czasu przejazdu na trasie, co otwiera nowe możliwości komunikacyjne.

Możliwe połączenia od grudnia 2026 roku?

Czy intensywne prace na LK 283 mogą przyczynić się do uruchomienia połączeń pasażerskich już od grudnia 2026 roku? Oto potencjalne trasy, które mogłyby skorzystać z nowoczesnej infrastruktury:

  1. Wrocław Główny – Legnica – Bolesławiec – Zebrzydowa – Osiecznica – Żagań – Żary: Trasa ta mogłaby stać się szybszą alternatywą dla połączeń przez Rokitki i Leszno Górne.
    Legnica – Bolesławiec – Zebrzydowa – Osiecznica – Żagań – Żary: Krótsza relacja, która mogłaby obsłużyć również podróżnych z okolic Osiecznicy.
  2. Zielona Góra – Żary – Żagań – Nowogrodziec – Lwówek Śląski – Wleń – Jelenia Góra: Nowe połączenie mogłoby stworzyć alternatywę dla ruchu regionalnego.

Czytelnicy, co sądzicie?

Czy wprowadzenie nowych połączeń pasażerskich na LK 283 jest możliwe już od grudnia 2026 roku? Czy wzrost prędkości do ponad 100 km/h może rzeczywiście skrócić czas przejazdu? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

Przypomnijmy: dotychczasowe postępy

Przypomnijmy, że inwestycja na LK 283 obejmuje kompleksową modernizację torowisk, przejazdów, obiektów inżynieryjnych, elektroenergetyki, systemów sterowania ruchem i telekomunikacji. Całość prac miała zakończyć się w 2026 roku, jednak opóźnienia wskazują na rok 2027 jako realny termin zakończenia projektu.

Reklama