До кінця лютого пенсіонери та отримувачі пенсій по інвалідності отримають від пенсійних органів річний розрахунок податку за формою PIT-40A або інформацію про доходи, отримані від пенсійного органу, за формою PIT-11A. Нагадуємо, коли пенсіонер або отримувач пенсії по інвалідності не повинен подавати декларацію, а в якому випадку зобов’язаний це зробити.

Якщо ви пенсіонер або отримувач пенсії по інвалідності, до кінця лютого ви отримаєте від пенсійного органу (наприклад, ZUS або KRUS) річний розрахунок податку за формою PIT-40A або інформацію про доходи PIT-11A за 2024 рік.

Що робити в разі отримання річного розрахунку податку PIT-40A

Якщо за 2024 рік ви отримаєте лише один PIT — PIT-40A — і не користуєтеся податковими пільгами та не отримали інших доходів, які впливають на суму податку, розраховану пенсійним органом у PIT-40A, то не повинні подавати податкову декларацію.

Якщо ви отримаєте не лише PIT-40A або хочете, наприклад, подати спільну декларацію з чоловіком чи дружиною або скористатися пільгами та відрахуваннями, наприклад реабілітаційною пільгою, то повинні подати податкову декларацію.

Що робити в разі отримання інформації PIT-11A

Якщо від пенсійного органу ви отримаєте інформацію PIT-11A з доходами, що підлягають оподаткуванню, ви повинні подати податкову декларацію до податкової інспекції. Якщо крім цієї інформації ви отримаєте від платників інші PIT (наприклад, PIT-11 від замовника), доходи з цих PIT також слід зазначити у вашій декларації. Якщо доходи, зазначені в інформації від платників, є вашими єдиними доходами, для розрахунку слід використовувати форму PIT-37.

Як подати декларацію

Найпростішим способом подати податкову декларацію PIT-37 є скористатися послугою Twój e-PIT в електронній податковій інспекції. У послузі Twój e-PIT ви знайдете автоматично сформовану декларацію, заповнену даними з інформації від платників, зокрема інформацією з PIT-11A. Податкову декларацію також можна подати в електронному вигляді за допомогою системи e-Deklaracje. Можна також подати PIT традиційно — заповнити паперову форму та принести або надіслати її до податкової інспекції.

Якщо до 30 квітня ви не подасте декларацію через сервіс Twój e-PIT, не відхилите її або не подасте декларацію в інший спосіб (наприклад, на папері), декларація, підготовлена в сервісі Twój e-PIT, буде автоматично прийнята після завершення 30 квітня.

Що робити, якщо ви хочете передати 1,5% податку Організації суспільної користі (OPP)

Якщо ви хочете передати 1,5% податку на користь OPP, ви маєте таку можливість.

Якщо ви отримали PIT-40A і не повинні подавати податкову декларацію, але водночас хочете передати 1,5% належного податку, зазначеного в PIT-40A за 2024 рік, на користь OPP, маєте дві можливості:

  • якщо хочете, щоб 1,5% податку надійшли на рахунок тієї самої OPP, яка була зазначена в розрахунку PIT минулого року і досі є у Переліку OPP, нічого робити не потрібно. Податкова інспекція зробить це за вас,
  • якщо хочете передати 1,5% податку іншій OPP, ніж минулого року, подайте податкову декларацію за формою PIT-37 або заяву PIT-OP. Найпростіше зробити це в сервісі Twój e-PIT в електронній податковій інспекції.

Якщо хочете передати 1,5% податку OPP, вкажіть її номер KRS у податковій декларації або заяві PIT-OP. Разом із цим номером зазначте суму до передачі, яка не може перевищувати 1,5% належного податку, що випливає з поданої декларації.

У декларації або заяві, що подається через сервіс Twój e-PIT, сума, яка становить 1,5% податку, буде заповнена автоматично. У декларації, підготовленій у сервісі Twój e-PIT, також автоматично буде зазначено номер KRS організації, яку ви підтримували востаннє (якщо вона й надалі має право отримувати 1,5% податку), а також конкретну мету — ці дані можна змінити.

Повернення переплати та розрахунок недоплати податку

Якщо ви подали декларацію в електронному вигляді і з неї випливає переплата податку, її буде повернуто протягом 45 днів. Для декларацій, поданих на папері, строк повернення становить до 3 місяців. Якщо з декларації випливає недоплата, її потрібно сплатити до 30 квітня. Якщо недоплата випливає з PIT-40A, пенсійний орган утримає її з пенсії або виплати по інвалідності, що виплачується за березень або квітень цього року.

Пам’ятайте, якщо крім пенсії або виплати по інвалідності у 2024 році ви отримали інші доходи, що оподатковуються за прогресивною шкалою, хочете скористатися пільгами, відрахуваннями або оподаткувати свої доходи разом із чоловіком чи дружиною, як особа, яка самостійно виховує дітей, або як вдова чи вдівець, вам слід до 30 квітня подати податкову декларацію за формою PIT-37 або PIT-36 (залежно від джерел доходу).

Більше інформації про розрахунки для пенсіонерів та отримувачів пенсій по інвалідності можна знайти в Посібнику для пенсіонерів та отримувачів пенсій по інвалідності на сайті: https://www.podatki.gov.pl/pit/poradniki-pit/#emeryci