На думку перших, податок PIT є опорою польської податкової системи, найважливішим таким платежем на користь держави та головним джерелом надходжень. Другі, своєю чергою, вважають, що він є експлуатацією працівників. Хай би як ми ставилися до цього, податок на доходи PIT стосується кожної дорослої людини. Тому варто знати, як він функціонує та як правильно його декларувати.

Проблеми з податком PIT

На сайтах податкових органів адміністративних одиниць, у яких ми зареєстровані, можна знайти цілу низку декларацій про свої доходи. Особливо проблематично те, що деякі з них відрізняються деталями, а заповнення неправильного бланка може спричинити менші або більші проблеми під час розрахунку податку. Менш досвідчені люди або ті, хто не хоче обтяжувати себе такими деклараціями, раніше користувалися послугами бухгалтера, який за відповідну плату допомагав платнику податків із формальностями та стежив за правильним заповненням декларації. Однак нині дедалі свідоміші поляки замість бухгалтерів обирають професійні онлайн-платформи, де заповнення документа PIT відбувається швидко, без виходу з дому та без будь-якої оплати за цю послугу.

Усе переноситься в Інтернет

Для пересічного Яна Ковальського найважливішою є декларація PIT-37. Водночас слід зазначити, що не менш важливим документом є PIT-11, який роботодавець надсилає платнику податків. Без PIT-11 розрахунок і правильне заповнення PIT-37 можуть бути значно складнішими, а отже, легко припуститися навіть мінімальної помилки. А цього достатньо, щоб декларацію визнали недійсною. Тож розрахунок податку на доходи для багатьох може виявитися складною справою. В Інтернеті можна знайти численні портали, на яких є можливість без проблем розрахувати PIT-37. Достатньо ввести у відповідні поля інформацію, зазначену в надісланому роботодавцем PIT-11, і програма одразу підготує електронні декларації, готові для подання до податкового органу.

Нульовий PIT як чудове рішення для молоді

Від 1 серпня 2019 року в польській податковій системі діє податкова пільга для наймолодших платників податків. Загальновідомою вона є як нульовий PIT і поширюється на осіб віком до 26 років, незалежно від того, на підставі якого трудового договору вони працюють. Також не має значення, чи працюють такі особи постійно, чи тимчасово (наприклад, під час навчання). Звільнення від податку на заробітну плату покликане полегшити молоді початок кар’єри на ринку праці та зменшити навантаження на їхній бюджет. Водночас законодавець застеріг у нормах, що від податку звільняються лише ті особи, які в певному розрахунковому періоді не перевищили загального доходу в розмірі 85 528 злотих, причому ліміт за 2019 рік (розрахунок якого здійснювався у квітні 2020 року) було знижено до 35 636,67 злотих. Звільнення від податку на доходи PIT за 2019 рік не відбувалося автоматично. Молодий платник податків, якщо хотів, щоб роботодавець не утримував із його доходу щомісячні внески, мав заповнити відповідну заяву та через роботодавця надіслати її до податкового органу. За 2020 рік і наступні роки вимогу подання такого документа скасували, а пільга «нульовий PIT» автоматично поширюється на кожну особу, яка не досягла 26-річного віку.