Правила звільняють деяких підприємців від сплати — протягом цілих шести місяців — внесків на соціальне страхування, а також дають можливість протягом двох років сплачувати нижчі внески. Хочете дізнатися умови користування цими пільгами та їхні наслідки? Обов’язково прочитайте цей текст!
Протягом цілого півріччя внески на соціальне страхування не повинні сплачувати нові підприємці та ті, хто повертається до бізнесу після тривалої перерви.
– Право не сплачувати внески до ZUS протягом півроку підприємцям надає «Конституція бізнесу», положення якої набули чинності 30 квітня 2018 року, — пояснює Iwona Kowalska, речниця нижньосілезького ZUS. — Це полегшення, яке в побуті називають «пільгою на старт», має допомогти людям, які починають або відновлюють власний бізнес, але водночас тягне за собою певні несприятливі наслідки, про які потрібно знати.
Які умови користування пільгою на старт?
Ви можете скористатися пільгою на старт, тобто протягом 6 календарних місяців не сплачувати внески на соціальне страхування, якщо: розпочинаєте підприємницьку діяльність уперше або повторно після щонайменше 60 календарних місяців від останнього призупинення чи завершення підприємницької діяльності та не виконуватимете для колишнього роботодавця роботу, яку виконували для нього як працівник у поточному або попередньому календарному році.
Важливо!
У період користування пільгою на старт ви підлягаєте обов’язковому медичному страхуванню. Сплачуєте внески лише на це страхування.
Як рахувати «пільгові» 6 місяців?
Пільгою на старт можна користуватися максимум протягом 6 календарних місяців від початку підприємницької діяльності. Якщо ви розпочнете діяльність у перший день місяця, цей місяць враховується як перший із 6 місяців користування пільгою. Якщо ж розпочнете діяльність протягом місяця, період дії пільги відраховується від наступного календарного місяця.
Приклад
Пан Adam розпочав підприємницьку діяльність 7 травня 2018 року. Він відповідав умовам користування пільгою на старт. Шість місяців, за які він не сплачуватиме внесків на соціальне страхування, завершаться 30 листопада 2018 року.
Важливо!
Ви не продовжите дію пільги на старт, якщо призупините діяльність під час користування нею.
Приклад
Пані Maria розпочала підприємницьку діяльність 4 травня 2018 року. Вона відповідала умовам користування пільгою на старт. Однак із 1 червня 2018 року до 31 липня 2018 року призупинила діяльність. Після її відновлення вона зможе користуватися пільгою ще протягом 4 календарних місяців.
Які наслідки несплати внесків на соціальне страхування?
Якщо під час користування пільгою на старт ви захворієте, доглядатимете дитину або хворого члена сім’ї чи у вас народиться дитина, ви не отримаєте: допомоги у зв’язку з хворобою, реабілітаційної виплати, допомоги у зв’язку з материнством або допомоги по догляду, тобто виплат, які належать за медичним страхуванням на випадок хвороби.
Під час користування пільгою на старт ви також не матимете права на виплати у зв’язку з непрацездатністю, спричиненою нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням (допомогу у зв’язку з хворобою, реабілітаційну виплату), які належать за страхуванням від нещасних випадків.
Період, протягом якого ви не сплачуватимете внесків на пенсійне страхування, також не враховуватиметься під час визначення права на пенсію та не збільшить її розмір. Якщо ви народилися після 31 грудня 1948 року, то отримаєте пенсію після досягнення пенсійного віку (60 років — жінка, 65 років — чоловік) і підтвердження будь-якого періоду страхування.
Однак якщо ваша виплата буде нижчою за мінімальну пенсію, ми підвищимо її до цієї суми, але лише якщо ви підтвердите щонайменше 20 років страхового та нестрахового стажу (жінка) або 25 років таких періодів (чоловік).
Щоб отримати право на пенсію по інвалідності у зв’язку з непрацездатністю, недостатньо бути непрацездатним. Ви також повинні підтвердити необхідний страховий і нестраховий стаж (він залежить від віку, у якому ви стали непрацездатним), а також те, що непрацездатність настала в ці періоди або протягом 18 місяців після їх завершення.
Приклад
Пан Michał (народився у квітні 1983 року) подав заяву на пенсію по інвалідності у зв’язку з непрацездатністю в червні 2018 року. Він документально підтвердив 6 років роботи. Із квітня 2016 року до квітня 2018 року він не підлягав пенсійному страхуванню та страхуванню на випадок інвалідності. У травні 2018 року розпочав підприємницьку діяльність і скористався пільгою на старт. Лікар-експерт встановив часткову непрацездатність, яка настала у травні 2018 року. Однак пан Michał отримав рішення про відмову в призначенні пенсії, оскільки його непрацездатність не настала в страховий або нестраховий період і не протягом 18 місяців після завершення цих періодів.
Важливо!
Ви можете відмовитися від користування пільгою на старт і зареєструватися в системі соціального страхування. Однак повторно скористатися такою пільгою зможете лише через 60 календарних місяців від дня завершення або призупинення діяльності.
Приклад
Пан Stanisław користуватиметься пільгою на старт протягом 2 місяців — із 1 червня 2018 року до 31 липня 2018 року. Потім із 1 серпня 2018 року він зареєструється в системі соціального страхування. Якщо, наприклад, у жовтні 2018 року він вирішить, що рішення відмовитися від пільги було помилковим, то не зможе знову скористатися нею ні з 1 серпня 2018 року, ні з 1 жовтня 2018 року.
Для кого пільгова база?
Якщо ви користувалися пільгою на старт протягом 6 місяців або раніше від неї відмовилися, ви можете сплачувати внески на соціальне страхування з так званої пільгової бази для нарахування внесків. Протягом наступних 24 календарних місяців ви сплачуватимете внески із заявленої вами суми, але не меншої за 30% мінімальної заробітної плати. Ви маєте право сплачувати внески на соціальне страхування з визначеної таким чином бази, якщо одночасно виконаєте такі умови:
- не ведете або протягом останніх 60 календарних місяців перед днем початку підприємницької діяльності не вели іншої неаграрної діяльності
- не здійснюєте підприємницьку діяльність на користь колишнього роботодавця, для якого до початку підприємницької діяльності (у поточному або попередньому календарному році) виконували дії, що входять до сфери вашої підприємницької діяльності.
Якщо ви відмовилися від пільги на старт, 24 календарні місяці, протягом яких можна сплачувати внески з пільгової бази, відраховуються від дня охоплення вас соціальним страхуванням, тобто від дня, який ви вкажете в заяві, але не раніше дня подання заяви.
Приклад
Пан Jacek розпочав підприємницьку діяльність 1 червня 2018 року. Він хоче користуватися пільгою на старт лише до 30 вересня 2018 року. Він планує зареєструватися в системі соціального страхування (на бланку ZUS ZUA) із 20 жовтня 2018 року. Якщо він так зробить, ми охопимо його соціальним страхуванням із 20 жовтня 2018 року. Він зможе сплачувати внески з пільгової бази протягом 24 місяців, тобто до 31 жовтня 2020 року.
Важливо!
Якщо період дії пільги на старт завершиться, а ви відповідаєте умовам користування пільговою базою для нарахування внесків, 24 календарні місяці відраховуються від дня охоплення вас соціальним страхуванням.
Приклад
Пані Lidia розпочала підприємницьку діяльність 1 травня 2018 року. Протягом 6 місяців вона користуватиметься пільгою на старт. Після цього вона хоче сплачувати внески з пільгової бази. Період сплати внесків на соціальне страхування з такої бази розпочнеться 1 листопада 2018 року і триватиме до 31 жовтня 2020 року.
Базу для нарахування внесків на страхування на випадок хвороби та страхування від нещасних випадків ви визначаєте так само, як базу для нарахування внесків на пенсійне страхування та страхування на випадок інвалідності, за винятком того, що:
- не застосовуєте обмеження до суми, що відповідає тридцятикратному розміру прогнозованої середньої місячної заробітної плати у національній економіці на відповідний календарний рік, визначеної в законі про бюджет
- не можете визначити базу для нарахування внесків на добровільне страхування на випадок хвороби у сумі, що перевищує 250% прогнозованої середньої місячної заробітної плати.
Важливо!
Найнижча база для нарахування внесків на соціальне страхування становить 30% мінімальної заробітної плати. Ви можете задекларувати сплату внесків із більшої суми.
Які наслідки сплати нижчих внесків на соціальне страхування?
Ваше рішення скористатися пільговою базою для нарахування внесків вплине на розмір виплат, які вам належать:
- за страхуванням на випадок хвороби (зокрема допомоги у зв’язку з хворобою, реабілітаційної виплати, допомоги у зв’язку з материнством, допомоги по догляду)
- за страхуванням від нещасних випадків (зокрема допомоги у зв’язку з хворобою, реабілітаційної виплати).
Ці виплати розраховуються на основі бази для нарахування внесків на страхування на випадок хвороби або від нещасних випадків. Якщо ви задекларуєте суму 30% мінімальної заробітної плати, саме ця сума буде використана для розрахунку належних вам виплат.
Що з медичним страхуванням?
Якщо ви ведете підприємницьку діяльність і користуєтеся пільгою на старт або сплачуєте внески на соціальне страхування з пільгової бази, ви підлягаєте обов’язковому медичному страхуванню. Внесок нараховується із заявленої суми, не меншої за 75% середньої місячної заробітної плати в секторі підприємств у IV кварталі попереднього календарного року (разом із виплатами з прибутку). Мінімальна база для нарахування внеску, а отже й розмір внеску на медичне страхування, діє з 1 січня до 31 грудня відповідного року.
Важливо! Внесок на медичне страхування потрібно завжди сплачувати в повному розмірі за весь місяць, навіть якщо ви здійснювали підприємницьку діяльність лише частину місяця (наприклад, отримували допомогу за страхуванням на випадок хвороби або від нещасних випадків).
Приклад
Пані Anna розпочала підприємницьку діяльність 15 травня 2018 року і користуватиметься пільгою на старт. І за травень, і за наступні місяці 2018 року вона повинна сплачувати внесок на медичне страхування в розмірі не меншому за 319,94 злотого.
Ведете діяльність без запису в CEIDG?
Якщо ви здійснюєте неареєстровану діяльність, вам не потрібно реєструватися як підприємець у Центральному реєстрі та інформації про підприємницьку діяльність (CEIDG). Ви не сплачуєте жодних страхових внесків. Однак якщо ви не відповідаєте умовам ведення такої діяльності (про умови можна прочитати на www.biznes.gov.pl), ви повинні зареєструвати свою компанію в CEIDG і зареєструватися в системі страхування.
Які наслідки ведення неареєстрованої діяльності?
У період ведення неареєстрованої діяльності, так само як і під час користування пільгою на старт, ви не підлягаєте соціальному страхуванню, а отже, не користуєтеся захистом, який гарантує це страхування, — не маєте права на виплати, зокрема в разі хвороби чи материнства.
Період ведення вами неареєстрованої діяльності також не враховуватиметься під час визначення права на пенсійні виплати, пенсії по інвалідності або виплати, належні членам вашої сім’ї. Ви також не зможете претендувати на довгострокові виплати за страхуванням від нещасних випадків, як і члени вашої сім’ї (у разі вашої смерті), оскільки не підлягаєте пенсійному страхуванню та страхуванню на випадок інвалідності, а отже, і страхуванню від нещасних випадків.
Приклад
Пані Julia із травня 2018 року веде неареєстровану діяльність. Її дохід від цього становить 900 злотих на місяць, тобто не перевищує 50% мінімальної заробітної плати. У червні 2018 року пані Julia під час виконання обов’язків, пов’язаних із діяльністю, потрапила в нещасний випадок. Вона подала заяву на пенсію по інвалідності у зв’язку з нещасним випадком на виробництві. Оскільки в день нещасного випадку на виробництві пані Julia не була охоплена страхуванням від нещасних випадків, ми не можемо призначити їй пенсію у зв’язку з нещасним випадком.
Хто сплачує внесок до Фонду праці (FP)?
Ви не сплачуєте за себе внесок до FP від підприємницької діяльності, якщо база для нарахування внесків на обов’язкове пенсійне страхування та страхування на випадок інвалідності в перерахунку на місяць є нижчою за мінімальну заробітну плату. Якщо у вас є кілька підстав для страхування, ви підсумовуєте бази для нарахування внесків і порівнюєте їх із мінімальною заробітною платою.
Де знайти більше інформації?
На вебсайті www.zus.pl, у Центрі телефонного обслуговування за номером 22 560 16 00; електронною поштою: cot@zus.pl, а також у найближчому відділенні ZUS.