Вибір способу оподаткування
Щоб обрати спосіб оподаткування, потрібно поставити позначку у відповідних квадратах форми PIT-37. Бажаючи здійснити спільний розрахунок із чоловіком або дружиною, у формі PIT-37 обираємо квадрат 2 або 3 у позиції № 6.
Квадрат 2 обирають платники податків, які хочуть здійснити спільний розрахунок із чоловіком або дружиною відповідно до заяви, про яку йдеться у ст. 6 ч. 2 закону.
Натомість квадрат 3 передбачений для виняткових випадків, коли платник податків може здійснити спільний розрахунок попри смерть чоловіка або дружини. Цей квадрат має позначити особа, яка:
- уклала шлюб до початку податкового року, а її чоловік або дружина померли протягом податкового року;
- перебувала у шлюбі протягом усього податкового року, а її чоловік або дружина померли після закінчення податкового року, але до подання податкової декларації.
Таку можливість передбачає ст. 6a ч. 1 закону про PIT.
Умови використання пільгового оподаткування подружжя
Спільну декларацію PIT-37 можуть подати подружжя, яке відповідає всім наведеним нижче умовам:
- має в Польщі необмежений податковий обов’язок, про який йдеться у ст. 3 ч. 1 закону
- перебувало у шлюбі протягом усього податкового року
- мало спільну майнову власність протягом усього податкового року
- не користується оподаткуванням у формі єдиного податку, паушального податку (з облікованих доходів), податкової картки або тоннажного податку.
Заява про спільне оподаткування
Заяву про спільне оподаткування подружжя має подати не пізніше встановленого строку подання декларації PIT-37 за податковий рік. Цю заяву можна висловити у спільній декларації PIT-37 через одного з подружжя. Таку заяву може подати платник податків після смерті чоловіка або дружини, якщо будуть виконані необхідні умови.
Порядок заповнення PIT-37
Платники податків, які хочуть скористатися оподаткуванням своїх доходів разом із доходами чоловіка або дружини, заповнюють у формі PIT-37 як поля «платник податків», так і поля «чоловік або дружина». Черговість заповнення цих полів платники податків визначають самостійно. Водночас слід пам’ятати, що встановлену черговість потрібно зберігати в усіх частинах декларації та додатках, які подаються разом із нею.
Порядок розрахунку податку
Якщо всі умови виконані, прибутковий податок буде нараховано на суму доходів, отриманих протягом податкового року обома членами подружжя. Під час підсумовування доходів для розрахунку податку не враховуються доходи, оподатковані паушально, наприклад відсотки за банківськими депозитами, дивіденди, виграші в числових іграх.
Розмір податку визначається на ім’я обох членів подружжя у подвійному розмірі суми, розрахованої від половини сукупних доходів подружжя.
Ситуація, коли один із подружжя не отримав доходу або отримав дохід у межах неоподатковуваної суми, не є перешкодою для використання пільгового спільного розрахунку PIT-37. PIT можна самостійно заповнити за адресою https://www.pitax.pl/pit-37
Пільги та відрахування
Подружжя, яке здійснює спільний розрахунок за формою PIT-37, не втрачає права на податкові пільги та відрахування. Кожен із них має право самостійно здійснити відрахування пільг.