Rewitalizacja linii kolejowej Zebrzydowa – Żagań: co warto wiedzieć?

tory kolej
fot. unsplash.com (Artem Maltsev) Rewitalizacja linii to nie tylko odnowienie starej infrastruktury, ale przede wszystkim przygotowanie jej do współczesnych potrzeb: ruchu pasażerskiego, towarowego, wojskowego, a także poprawy dostępności komunikacyjnej w regionie. Po zakończeniu inwestycji linia ma szansę stać się istotnym ogniwem w sieci kolejowej południowo-zachodniej Polski.
istotne.pl 1 inwestycja, kolej, zebrzydowa

Reklama

Trwa ważna inwestycja kolejowa: rewitalizacja linii nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Projekt ma na celu przywrócenie do użytku tej trasy kolejowej i poprawę jej stanu technicznego.

Prace są prowadzone w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw przygotowuje dokumentację projektową, a następnie realizuje roboty budowlane.

Kto realizuje projekt?

Zamówienie publiczne prowadziła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski z siedzibą we Wrocławiu.

Umowa na realizację inwestycji została podpisana z konsorcjum firm:

  • Infra SILESIA S.A. z Rybnika
  • Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej KOPACKI Sp. z o.o. z Poznania

Projekt został podzielony na cztery etapy:

  1. Dokumentacja projektowa – 29 miesięcy od podpisania umowy
  2. Oddanie do użytku odcinka Osiecznica Kliczków – Żagań – 12 miesięcy po zakończeniu etapu 1
  3. Oddanie do użytku odcinka Zebrzydowa – Osiecznica Kliczków – 9 miesięcy po zakończeniu etapu 2
  4. Odbiory i formalności końcowe – 4 miesiące po zakończeniu etapu 3

Całość prac miała zakończyć się w ciągu 54 miesięcy od podpisania umowy, czyli najwcześniej w 2026 roku. Obecnie mówi się o 2027 roku z powodu opóźnień. Roboty są prowadzone codziennie od poniedziałku do soboty, w godzinach od 6:00 do 22:00, z uwzględnieniem warunków pogodowych i środowiskowych.

W październiku 2024 roku opublikowano obszerne nagranie wideo, pokazujące postęp prac i kulisy inwestycji.

🚉 Zakres inwestycji

Trwa intensywna rewitalizacja linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań, liczącym ok. 44,5 km. Linia biegnie przez dwa województwa: dolnośląskie i lubuskie, a prace obejmują kompleksową modernizację torów, podłoża, przejazdów kolejowo-drogowych, obiektów inżynieryjnych, elektroenergetyki, systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) i telekomunikacji.

🛤️ Stan realizacji (2024)

Na dzień nagrania (październik 2024):

  • Prace koncentrują się głównie na stacji Żagań, a także w rejonie Świętoszowa, Ławszowej, Luboszowa i Osiecznicy.
  • Demontowane są stare tory i rozjazdy, a część nowych torów już położono, m.in. w okolicach stacji Żagań.
  • Stacja Osiecznica Kliczków nie została wyłączona z użytku ze względu na obsługę transportu towarowego (piasek kwarcowy).
  • W kilku miejscach powstały bazy zaplecza technicznego wykonawcy.
  • Pojawiły się pierwsze efekty rewitalizacji torów, np. przejeżdżające pociągi towarowe.

 

🚄 Ruch pasażerski: powrót po ponad 30 latach

Najważniejszą informacją dla mieszkańców regionu jest fakt, że dzięki rewitalizacji:

  • Zostanie przywrócona możliwość przejazdu pociągów pasażerskich, które zniknęły z tej linii w 1992 roku.
  • Linia zostanie przystosowana do prędkości do 80 km/h oraz nacisku osi do 221 kN, co umożliwi sprawne i bezpieczne kursowanie zarówno pociągów towarowych, jak i osobowych.

🪖 Znaczenie militarne

Inwestycja ma też strategiczne znaczenie dla obronności kraju:

Pozwoli na sprawny transport żołnierzy i sprzętu wojskowego m.in. 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa oraz sił sojuszniczych.
Przebudowane zostaną rampy, bocznice i systemy sterowania ruchem niezbędne do obsługi załadunków i rozładunków wojskowych.

🧱 Dziedzictwo i zabytki

Na części odcinka (Żagań – Świętoszów) prowadzone jest postępowanie ws. wpisania fragmentu linii do rejestru zabytków. Zmodernizowane zostaną tylko wybrane elementy, a niektóre obiekty – jak np. zdewastowany budynek dworca w Świętoszowie – nie są objęte planem odbudowy, choć mają wartość historyczną.

Reklama