Trwa ważna inwestycja kolejowa: rewitalizacja linii nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Projekt ma na celu przywrócenie do użytku tej trasy kolejowej i poprawę jej stanu technicznego.
Prace są prowadzone w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw przygotowuje dokumentację projektową, a następnie realizuje roboty budowlane.
Kto realizuje projekt?
Zamówienie publiczne prowadziła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski z siedzibą we Wrocławiu.
Umowa na realizację inwestycji została podpisana z konsorcjum firm:
- Infra SILESIA S.A. z Rybnika
- Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej KOPACKI Sp. z o.o. z Poznania
Projekt został podzielony na cztery etapy:
- Dokumentacja projektowa – 29 miesięcy od podpisania umowy
- Oddanie do użytku odcinka Osiecznica Kliczków – Żagań – 12 miesięcy po zakończeniu etapu 1
- Oddanie do użytku odcinka Zebrzydowa – Osiecznica Kliczków – 9 miesięcy po zakończeniu etapu 2
- Odbiory i formalności końcowe – 4 miesiące po zakończeniu etapu 3
Całość prac miała zakończyć się w ciągu 54 miesięcy od podpisania umowy, czyli najwcześniej w 2026 roku. Obecnie mówi się o 2027 roku z powodu opóźnień. Roboty są prowadzone codziennie od poniedziałku do soboty, w godzinach od 6:00 do 22:00, z uwzględnieniem warunków pogodowych i środowiskowych.
W październiku 2024 roku opublikowano obszerne nagranie wideo, pokazujące postęp prac i kulisy inwestycji.
🚉 Zakres inwestycji
Trwa intensywna rewitalizacja linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań, liczącym ok. 44,5 km. Linia biegnie przez dwa województwa: dolnośląskie i lubuskie, a prace obejmują kompleksową modernizację torów, podłoża, przejazdów kolejowo-drogowych, obiektów inżynieryjnych, elektroenergetyki, systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) i telekomunikacji.
🛤️ Stan realizacji (2024)
Na dzień nagrania (październik 2024):
- Prace koncentrują się głównie na stacji Żagań, a także w rejonie Świętoszowa, Ławszowej, Luboszowa i Osiecznicy.
- Demontowane są stare tory i rozjazdy, a część nowych torów już położono, m.in. w okolicach stacji Żagań.
- Stacja Osiecznica Kliczków nie została wyłączona z użytku ze względu na obsługę transportu towarowego (piasek kwarcowy).
- W kilku miejscach powstały bazy zaplecza technicznego wykonawcy.
- Pojawiły się pierwsze efekty rewitalizacji torów, np. przejeżdżające pociągi towarowe.
🚄 Ruch pasażerski: powrót po ponad 30 latach
Najważniejszą informacją dla mieszkańców regionu jest fakt, że dzięki rewitalizacji:
- Zostanie przywrócona możliwość przejazdu pociągów pasażerskich, które zniknęły z tej linii w 1992 roku.
- Linia zostanie przystosowana do prędkości do 80 km/h oraz nacisku osi do 221 kN, co umożliwi sprawne i bezpieczne kursowanie zarówno pociągów towarowych, jak i osobowych.
🪖 Znaczenie militarne
Inwestycja ma też strategiczne znaczenie dla obronności kraju:
Pozwoli na sprawny transport żołnierzy i sprzętu wojskowego m.in. 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa oraz sił sojuszniczych.
Przebudowane zostaną rampy, bocznice i systemy sterowania ruchem niezbędne do obsługi załadunków i rozładunków wojskowych.
🧱 Dziedzictwo i zabytki
Na części odcinka (Żagań – Świętoszów) prowadzone jest postępowanie ws. wpisania fragmentu linii do rejestru zabytków. Zmodernizowane zostaną tylko wybrane elementy, a niektóre obiekty – jak np. zdewastowany budynek dworca w Świętoszowie – nie są objęte planem odbudowy, choć mają wartość historyczną.