Koronawirus zatrzyma inwestycje drogowe?

Walec
fot. Leroy Evans on Unsplash Zachowanie ciągłości w realizacji inwestycji oraz ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie kolejnych umów jest niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym, co w obecnej sytuacji jest kluczowe dla całej gospodarki – informuje GDDKiA.
istotne.pl 183 gddkia

Reklama

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad:

Pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem wykonawcy, stosując wytyczne sanitarne, realizują kontrakty drogowe. Zachowanie ciągłości w realizacji inwestycji oraz ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie kolejnych umów jest niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym, co w obecnej sytuacji jest kluczowe dla całej gospodarki.

Tomasz Żuchowski, pełniący obowiązki szefa GDDKiA:

Nie zamrażamy inwestycji i naszych planów. Firmy realizujące nasze zlecenia budują swoją stabilność ekonomiczną i kadrową. To nie tylko firmy budowlane. Nasze inwestycje to całe ciągi dostaw, tysiące miejsc pracy i setki podwykonawców, dostawców i usługodawców

I dodaje:

Do tej pory koronawirus nie zatrzymał budowy dróg i liczę, że przy zachowaniu odpowiedniej staranności i ostrożności nadal tak pozostanie.

Jak zapewniają drogowcy:

Już w marcu 2020 roku zareagowaliśmy i stosowne wytyczne dotyczące zasad bezpieczeństwa w okresie pandemii przekazaliśmy wykonawcom oraz inżynierom kontraktów. Mają one służyć usprawnieniu realizowanych kontraktów i umów, które w obecnym czasie są pozytywnym bodźcem w trudnej sytuacji gospodarczej kraju.

Będzie więcej inwestycji?

Urząd: – Rządowe inwestycje są realizowane, a my dostosowujemy działania do danej sytuacji i uwarunkowań, w ramach obowiązującego prawa. Należy tutaj podkreślić gotowość GDDKiA do zintensyfikowania działań i realizacji większej liczby zadań niż pierwotnie było zaplanowanych w PBDK. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.). Rząd przeznaczył dodatkowo ponad 21 mld zł na Program Budowy Dróg Krajowych. Więcej pieniędzy zostanie przewidzianych m.in. na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz S10 Toruń-Bydgoszcz.

I dodaje:

Mimo zaistniałej sytuacji epidemicznej na terenie kraju roboty na kontraktach trwają, a GDDKiA napędza branżę do zdwojonego wysiłku.

SARS-CoV-2 nie daje za wygraną, ale my również. W 2020 roku to ogłosiliśmy przetargi dla 24 odcinków o łącznej długości 310,2 km i szacunkowej wartości ok. 9,8 mld zł. Z tego 18 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 268,9 km i szacunkowej wartości ok. 8,7 mld zł oraz 6 obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 41,3 km i szacunkowej wartości ok. 1,1 mld zł.

Do końca roku zaplanowaliśmy jeszcze ogłoszenie przetargów dla 22 odcinków o łącznej długości 260,7 km i szacunkowej wartości ok. 9,9 mld zł. W tym 15 zadań z PBDK o łącznej długości 192,7 km i szacunkowej wartości ok. 8,2 mld zł oraz 7 obwodnic z PB100 o łącznej długości 68 km i szacunkowej wartości ok. 1,7 mld zł.

W 2020 roku podpisaliśmy już 27 umów o łącznej długości 368,6 km i szacunkowej wartości 16 mld zł. Do końca roku chcemy jeszcze podpisać 7 kontraktów na zadania o łącznej długości 107,2 km i wartości blisko 4 mld zł (m.in. odcinek autostrady A2, drogi ekspresowej S1, dwa odcinki S7 oraz cztery S19).

Reklama