Oscarowa Matura - Pytania

  • basienka_19, 2006-03-31 20:38 Cytuj Zgłoś nadużycie

    "Rozne koncepcje milosci w literaturze.Rozwin temat na przykladzie wybranych utworow"

  • sting, 2006-03-31 21:24 Cytuj Zgłoś nadużycie

    Pani Grażyno. Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu sztuki syntetycznej w filmie - w kontekscie manifestu włoskiego krytyka Ricciotto Canudo z 1911 roku "Manifestu siedmiu sztuk ". Jak Pani zapewne wie opierał się on na architekturze i muzyce.W ruchu widział możliwości nie tylko wzmocnienia wyrazu artystycznego,ale i stworzenia powszechnego jezyka obrazów ,którego pewne formy przewidział jeszce przed ich praktyczną realizacją.Czy obraz Wajdy "Popiół i diament " odpowiada wizji Ricciotto Canudo i jest z nią spójny?Myślę, że temat jest wart szerszego opracowania.Pozdrawiam

  • Grażyna, 2006-03-31 23:35 Cytuj Zgłoś nadużycie

    sting napisał(a): Czy obraz Wajdy "Popiół i diament " odpowiada wizji Ricciotto Canudo i jest z nią spójny?Myślę, że temat jest wart szerszego opracowania.PozdrawiamWitaj Sting, jaki jest temat Twojej prezentacji maturalnej, bo chyba nie manifest Riccioto Canudo? Temat jest szeroki i ciekawy, ale nie na Oscarową Maturę. Chętnie o nim z Tobą porozmawiam. Zapraszam Cię na dyżur do Bolesławieckiego Ośrodka Kultury: środa- czwartek 14.00- 18.00. Chętnie też przeczytam, co Ty na ten temat sądzisz. Wydajesz się osobą, która niezwykle wnikliwie zajmuje się filmem. Jeżeli jesteś uczniem szkoły średniej zachęcam Cię gorąco do wzięcia udziału w olimpiadzie filmowej. Wiem, że w I LO przygotowuje do niej pani profesor Katarzyna Żak- historyk sztuki i jej uczniowie mają wybitne wyniki. Szkoda, żeby taka wiedza się zmarnowała. Możesz nawet zdobyć indeks na filmoznawstwo. Może podziel się z nami swoją wiedzą. Opisz manifest i jego tezy, zanalizuj "Popiół i diament" A. Wajdy. Forum nabierze merytorycznej siły. Pozdrawiam. Grażyna.

  • LeWy09, 2006-04-03 04:18 Cytuj Zgłoś nadużycie

    Pani Grażyno prosze o pomoc!wybralem film Władca Pierscieni!niestety nie jestem mocny z polskiego a matura zbliza sie duzymi krokami!prosze o jakies wskazowki dotyczace napisania pracy,koncepcje i co najwazniejsze jakies ksiązki badz artykuly na temat tego filmu ktore bym mogl wypozyczyc w bibliotece!dziekuje z gory

  • Grażyna, 2006-04-03 12:42 Cytuj Zgłoś nadużycie

    Witaj LeWy09. Odpowiadamy na pytania pomagające w dopracowaniu już napisanej pracy czy konspektu. Niestety, ale nie piszemy prezentacji maturalnych na zamówienie.Moja rada. Jak najszybciej umów się ze swoim polonistą, otrzymasz najlepsze wskazówki i pomoc bezpośrednią. Na Forum musisz podać pełny temat swojej prezentacji oraz konspekt z wybraną literaturą podmiotu i przedmiotu z rozwinięciem tematu oraz wnioskami. Maturę zdasz jedynie w przypadku, kiedy samodzielnie się do niej przygotujesz. Na Oscarowej Maturze 8 kwietnia o 12:00 w Orle będzie możliwość zadania pytań wykładowczyni, ale ona też poprosi Cię o szczegóły. Pozdrawiam raz jeszcze.PS - Podam Ci schemat konspektu, o którym mówiliśmy na ostatniej Oscarowej Maturze :) Pracuj według niego.1. Twój pełny temat.2. Literatura podmiotu (w twoim przypadku: J. R. R. Tolkien "Władca Pierścieni. Wyprawa", "Dwie Wieże", "Powrót króla").3. Literatura przedmiotu (wszystkie publikacje dotyczące twojego tematu).4. Ramowy plan wypowiedzi:4.1. Określenie problemu4.2. Kolejność prezentowanych treści4.3. Wnioski.5. Materiały pomocnicze (np. kartka z cytatami).

  • Grażyna, 2006-04-03 12:55 Cytuj Zgłoś nadużycie

    mar napisał(a):dziękuje za wczesniejszą pomoc;)wybralam filmy wajdy,jednym z nich jest "Pan Tadeusz"...mam teraz porównać jego literacki odpowiednik własnie z tym filmem.. Witaj Mar, podpowiadam, że Oscarowa Matura 8 kwietnia jest w całości poświęcona adaptacji filmowej. Zapraszam i pozdrawiam.

  • Nikita, 2006-04-03 15:33 Cytuj Zgłoś nadużycie

    mój temat na maturę ustną to "Psychologia zbrodni" wybrałam do niej przykłady 3 osobowości przestępczych. Jurgena Stroop- osobowość psychopatyczna Raskolnikowa osobowość schizofreniczna i Lady Makbet. Mam jednak 2 problemy, nie wiem jakim terminem mogę określić osobowość Lady Makbet. Poza tym nie mam pojęcia co mogę zrobić by urozmaicić moją prezentację: jakieś zdjęcia, fragmenty filmowe- myślałam o wszystkim ale nie wpadłam nażaden pomysł. Byłabym wdzięczna za sugestie.

  • Reklama

  • Grażyna, 2006-04-03 16:44 Cytuj Zgłoś nadużycie

    Nikita napisał(a): nie wiem jakim terminem mogę określić osobowość Lady Makbet.Tak na gorąco - zajrzyj na tę stronę http://prace.sciaga.pl/30640.html Znalazłam też dla Ciebie dwie interpretacje osobowości Lady Makbet dokonane przez reżysera i krytyka teatralnego, może Ci się przydadzą. Pozdrawiam."Lecz Makbet to nie „urodzony morderca”, tak jak Lady Makbet nie jest zbrodniarką. Ich pierwsza wspólna scena to nie spisek przestępców a spotkanie zakochanych. Lady Makbet to przede wszystkim kochająca kobieta, która szepcząc Makbetowi o zabójstwie, potrafi wypowiedzieć na głos to, co jest jedynie jego skrytym marzeniem. Tym samym podzieli z ukochanym grzech ojcobójstwa. Natalia Gonzjan „Głos Armenii” 30 X 2004 - recenzja spektaklu."Lady Makbet jest piękną, wyjątkową kobietą, młodszą od męża o piętnaście lat. I jako taka potrafi namówić męża do tego, do czego sama dąży i czego pragnie. Jednak, żeby mogła działać, musi mieć Makbeta. Ten, zaślepiony na początku, po drodze do władzy zostawia żonę z boku, więcej jej nie potrzebuje. Wtedy też Lady wariuje. (...) Według Szekspira żona Makbeta jest lunatyczką. Co by pomyślała pani o mnie, gdyby wiedziała pani, że mam takową przypadłość. Nie mogłaby pani myśleć o mnie jak o poważnym człowieku, nie zaufałaby pani mi tak łatwo. Ale jako szalona - Lady Makbet może być tym, kim jest w dramacie. Na wiele ją stać i może wywierać przez to wpływ na innych, ale prowodyrem jest zbrodniarz - Makbet." Rozmowa z Armenem Handikjanem, reżyserem "Makbeta" z Teatru Dramatycznego z Erewania (Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 9 sierpnia 2005)

  • LeWy09, 2006-04-03 17:39 Cytuj Zgłoś nadużycie

    mam jeszcze jedno pytanko!zastanawiam sie czy na samym poczatku nalezy powiedziec o samej adaptacji co to jest?na maturze mozna oczywiscie wykorzystac film czy bym mogl otrzymac przyklad jak wykorzystac mozliwosc puszczenia filmu co mozna ująć!prace pisze wiec moze za kilka dni podam wiecej szczegolowych informacji a na koniec podziekuje za pomoc!

  • Grażyna, 2006-04-03 23:27 Cytuj Zgłoś nadużycie

    Witaj LeWy09, jeżeli zajmujesz się adaptacją książki "Władca Pierścieni" to warto podac definicję adaptacji filmowej. Podaj pełny temat swojej prezentacji, będzie łatwiej odpowiadać na pytania. Powodzenia.

  • Grażyna, 2006-04-04 19:52 Cytuj Zgłoś nadużycie

    basienka_19 napisał(a):"Rozne koncepcje milosci w literaturze.Rozwin temat na przykladzie wybranych utworow"Witaj Basieńko,Proponuję Ci odwiedzić obie nasze biblioteki i tam poszukać fachowej pomocy w znalezieniu literatury przedmiotu. Wystarczy, że pójdziesz do czytelni i poprosisz o pomoc w wyszukaniu literatury do Twojego tematu. W Twojej szkolnej bibliotece też uzyskasz pomoc.Ja mogę Ci polecić: Johan Huizinga., Jesień średniowiecza, PIW 1998„W okresie późnego średniowiecza temat miłości podjęła poezja trubadurów prowansalskich, tworząc i formułując doktrynę miłości dwornej. Miłość ta była pojmowana jako służba wybranej kobiecie, a kodeksem jej był feudalny system wasalsko-senioralny. Model miłości dwornej stworzył specjalny jej ceremoniał. Liczyły się w nim słowo, gest, nawet nastrój. Zakochani poddawali się rozlicznym próbom mającym sprawdzić trwałość ich uczucia.”Maria Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975„Okres romantyzmu uczynił miłość tragiczną i wzniosłą. Postawił kobietę na piedestale ideałów. Stała się ona niemal mitycznym podmiotem uwielbienia. Miłość romantyczna, tragiczna, wzniosła i niepospolita była często niespełnieniem i cierpieniem. Widzimy to szczególnie na przykładzie bohatera "Dziadów". Gustaw przeżywa tragiczną, nieszczęśliwą miłość, buntuje się przeciwko światu i niesprawiedliwym stosunkom społecznym, szydzi z tych, którzy w zdobyciu bogactwa widzą szczęście.”Erich Fromm, O sztuce miłości – ta książka dostępna jest i w Bibliotece Pedagogicznej i w Publicznej.

  • nefretete, 2006-04-04 21:10 Cytuj Zgłoś nadużycie

    LeWy09,tu znajdziesz swoj temat http://prace.sciaga.pl/24338.htmlJa ze swej strony podpowiem jeszcze ,ze: Fantasy jest gatunkiem bardzo wymagajacym (skrzyzowaniem naukowej fantastyki z ballada rycerska + basniowosc).Jakby tego bylo malo swiat fantasy zamieszkuja obok ludzi ,takze elfy,smoki,krasnale i inne dziwne stwory. wszystkie przygody i wydarzeniaz zwykle maja miejsce na planecie ludzaco podobnej do naszej ,a mimo to znajduja sie miejsca,ktorych w rzeczywistosci nie tylko nie ma ,ale i byc nie moze...ich istnienie przeczy prawom natury,dlatego ...jakakolwiek proba zobrazowania tego swiata jest dla filmowcow wielkim wyzwaniem,pochlaniajacym ogromnie duzo wysilku i srodkow pienieznych(3 krotnie wiekszych od normalnej komercyjnej produkcji). oczywiscie zawsze mozna zmniejszyc koszta zrezygnujac np.z doslownosci w pokazywaniu scen z elementami nierzeczywistymi,ale czy wowczas taki film nadal bedzie widowiskiem fantasy ,czy stanie sie jakims kameralnym filmem jakiegos posredniego gatunku? Co wiec w adaptacji fantasy bedzie odgrywalo kluczowa role?Oczywiscie zawsze mozna wysilic sie i przeniesc efektownosc widowiska na takie zagadnienia,ktore nie sa bezposredno uzaleznione od srodkow finansowych,,takich jak:znakomite aktorstwo,dobry scenariusz i powalajace z nog zdjecia. A co z zastosowaniem nowoczesnych technik? Co z efektami komputerowymi,w takiej ilosci by widz byl w stanie,jesli nie uwierzyc....to przynajmiej zaakceptowac swiat FANTASY.....

  • Grażyna, 2006-04-06 17:13 Cytuj Zgłoś nadużycie

    Drodzy Maturzyści, zapraszamy Was do II LO do biblioteki szkolnej. Znajdziecie tu opracowania następujących motywów w sztuce:- mitologiczny,- historyczny,- cierpienia, - szczęścia,- mężczyzny,- kobiety,- dziecka,- wsi,- snu. W przygotowanych przez uczniów teczkach znajdziecie reprodukcje obrazów i zdjęcia rzeźb, które są opatrzone krótkimi komentarzami. Wspaniały materiał pomocniczy! Biblioteka czynna w dniach: poniedziałek- czwartek od 8.00 do 15.00 i w piątek od 8.00 do 14.00. Pomysłodawczyni- pani Iwona Florkowska - zaprasza.

  • tototo, 2006-04-08 17:17 Cytuj Zgłoś nadużycie

    witam! ja również mam temat o adaptacjach filmowych, i z nim wiąże też moją prośbe. mógłby mi ktoś napisać, czy wykorzystanie fragmentów z filmów jest konieczne w tym temacie. a jeśli tak, to co miałoby się w nich znaleźć. wybrane filmy przeze mnie: niebezpieczne związki i folwark zwierzęcy. chciałbym się również dowiedzieć, czy istnieje możliwość wpisania w bib. podm. dwóch adaptacji jednego dzieła(np. do niebezpiecznych związków "sztuka uwodzenia" i "niebezpieczne związki"), i co mógłbym wpisać w bibl. przedmiotową do tych pozycji. pozdrawiam!

  • Grażyna, 2006-04-10 14:44 Cytuj Zgłoś nadużycie

    "Kryteria oceny adaptacji filmowej" – skrót konspektu wykładu pani Małgorzaty Judy – Mieloch wygłoszonego podczas spotkania w ramach "Oscarowej Matury".Postulat oceny:Adaptację jako wytwór kultury można poddać ocenie, jednak ocenę tę należy poprzedzić opisem.Definicja adaptacji: Adaptacja utworu literackiego jest jego swoistym odczytaniem, interpretacją sformułowaną w odmiennym materiale semiotycznym, czyli znakowym. Adaptacja jest więc przekładem intersemiotycznym (z tworzywa literackiego na filmowe). Film powstały na bazie jakiegoś utworu literackiego.Roman Ingarden, opisując istotę dzieła literackiego, zauważył, że zawiera ono tzw. miejsca niedookreślone, które w wyniku lektury są przez czytelnika zapełniane. Dzieło literackie bez lektury jest strukturą niepełną, zostaje wypełnione przez konkretyzacje. Adaptacja jest efektem reżyserskiej konkretyzacji dzieła literackiego. I stanowi integralne, samodzielne dzieło sztuki. Adaptacji dokonuje się na trzech płaszczyznach:1. Budulcowej, znaki literatury i znaki filmu (opis przyrody – zdjęcia przyrody: „Pan Tadeusz”).2. Budulcowo-znaczeniowej, np. trzynastozgłoskowiec jest wykładnikiem epiki wierszowanej, przywołuje tradycję eposu albo w opisach przyrody są uosobienia, których funkcja to zasugerowanie baśniowości świata przedstawionego, tych uosobień nie ta się sfilmować, ale baśniowość trzeba oddać w filmie jakoś inaczej.3. Budulcowo-znaczeniowej, utwory literackie i filmowe mogą mówić o tym samym.Kryteria oceny adaptacji:1. Porównanie z dziełem literackim - ocena znaczeń kroków modyfikacji (np. czy zastosowana inwersja wnosi coś do układu znaczeniowego?)2. Porównanie z innymi adaptacjami.- krąg kulturowy (rozbudowanie wątków miłosnych w wersjach dla widzów indyjskich)- kraj (amerykańska adaptacja „Quo vadis”)- wiek odbiorców (adaptacje dla dzieci)3. Ocena jako niezależnego dzieła sztuki:4. Propozycja zastosowania kryteriów oceny dzieła literackiego (wg H. Markiewicza) do oceny adaptacji. Oceniamy wartości:- konstrukcyjne,- obrazowe,- emotywne,- poznawcze,- postulatywne.Źródło: Henryk Markiewicz, Wartości i oceny w badaniach literackich [w:] Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1996.Oceny kompetentne i niekompetentne:Na maturze swoje oceny musicie poprzeć ocenami filmoznawców lub krytyków filmu, które znajdziecie w prasie lub innych publikacjach, następnie skonfrontujcie ocenę kompetentną z oceną własną poprzedzoną opisem.

Reklama