Niegospodarny jak burmistrz Relich

Niegospodarny jak burmistrz Relich
fot. Krzysztof Gwizdała Robert Relich dostał dwie oferty na zakup tej samej usługi. Wybrał dwukrotnie droższą. Jak sam tłumaczy – z przyzwyczajenia.
istotne.pl nowogrodziec, robert relich, urzędnik

Niedawno pisaliśmy, że firma reklamowa z Gliwic chciała tanio zrobić plakaty i zaproszenia na Bolesławieckie Święto Ceramiki. Ale magistraccy urzędnicy wybrali ofertę dwa i pół razy droższą. To nie jest, niestety, odosobniony przypadek. Burmistrz Nowogrodźca Robert Relich przyjął prawie dwukrotnie droższą ofertę na usługę publikacji materiałów prasowych. Odrzucona oferta portalu i gazety Istotne Informacje opiewała na 798 zł netto, przyjęta oferta Wrocławskiej Fabryki Prasowej – na 1 550 zł netto miesięcznie (rocznie o ponad 9 tys. zł droższa). Obie w kwestii gazety były identyczne – ten sam nakład, ten sam format publikacji, ta sama strona, na której miałyby być umieszczane informacje z gminy.

Sam burmistrz przyznał, że oferta Istotnych Informacji jest „bardzo ciekawa i korzystna”. Zaraz jednak dodał, że „równorzędnie […] do tutejszego Urzędu wpłynęła oferta Wrocławskiej Fabryki Prasowej, z którą współpracujemy od kilku lat. Mając na uwadze przyzwyczajenie [podkreślenie – red.] naszych Mieszkańców oraz fakt, iż od kilku lat kojarzą Express Bolesławiecki jako prasę, w której mogą znaleźć informacje z życia Gminy i Miasta Nowogrodziec, podjąłem decyzję [o] dalszej współpracy z Wrocławską Fabryką Prasową”.

I wszystko byłoby w porządku (burmistrz może dowolnie wybierać oferty), gdyby nie fakt, że samorządy obowiązuje ustawa o finansach publicznych, która jasno mówi, że publiczne pieniądze powinny być wydawane w sposób gospodarny. Co więcej, gospodarka gminy powinna być prowadzona zgodnie z zasadą celowości, legalności i oszczędności. Biorąc to pod uwagę, nie do pomyślenia jest, aby o wyborze oferty decydowało jedynie przyzwyczajenie – i tu trudno jednoznacznie stwierdzić, czy chodzi o przyzwyczajenie mieszkańców, czy też raczej burmistrza.

(informacja redakcja ii)