Пільга для працюючих літніх людей — не кожен пенсіонер скористається податковою перевагою

– Звільнення від оподаткування доходів до 85 528 злотих поширюється на платників податків, які досягли пенсійного віку, але на день отримання доходу не отримують пенсію, пенсію у зв’язку з втратою годувальника чи інших виплат, визначених законодавством. Щоб визнати, що певний дохід охоплюється звільненням від оподаткування, ми повинні проаналізувати момент його виплати, тобто чи був він виплачений до отримання пенсії, чи вже тоді, коли ми отримали виплату з ZUS, — зазначає Monika Piątkowska — податкова консультантка в e-pity.pl.

Поширена дилема, перед якою постають працюючі літні люди, полягає в тому, чи можна, наприклад, отриману вихідну допомогу у зв’язку з виходом на пенсію охопити пільгою для працюючого пенсіонера й не сплачувати з цієї суми податок на доходи. — У таких випадках для податкової служби не має значення назва отриманого доходу. Важливим є момент отримання коштів. Таку позицію неодноразово підкреслювали в роз’ясненнях, виданих директором KIS (наприклад, індивідуальне роз’яснення директора Krajowej Informacji Skarbowej від 28.12.2023 р., 0115-KDIT2.4011.479.2023.2.ŁS; індивідуальне роз’яснення директора Krajowej Informacji Skarbowej від 27 лютого 2025 р., 0115-KDIT2.4011.626.2024.2.ŁS). Податкова служба послідовно дотримується позиції, що звільненими від оподаткування є доходи, виплачені до дня виплати першої пенсії. Отже, ключовим є день отримання першої виплати з ZUS. Майбутні пенсіонери, які планують вийти на пенсію та водночас хочуть скористатися звільненням від оподаткування, наприклад коштів, отриманих у межах вихідної допомоги у зв’язку з виходом на пенсію, повинні подбати про те, щоб ці кошти були передані їм до дня отримання першої пенсії, — радить Monika Piątkowska з e-pity.pl.

Літні люди також повинні пам’ятати, що не всі доходи охоплюються пільгою. Закон передбачає, що звільненими від оподаткування є доходи від роботи за трудовим договором, договорів доручення, допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, а також від господарської діяльності, оподатковуваної за: податковою шкалою, лінійним податком і єдиним податком з облікованих доходів, за умови, що платник податків у зв’язку з отриманням цих доходів підлягає соціальному страхуванню в розумінні закону про систему соціального страхування. Ця пільга натомість не поширюється, зокрема, на доходи від лікарняних, договору підряду чи авторських прав. Платники податків, які заробляють за управлінським контрактом або отримують доходи від оренди, також не скористаються цією перевагою.

Ще однією проблемою, з якою стикаються працюючі літні люди, є можливість відрахування внесків на соціальне страхування. — Внески з доходу, охопленого звільненням, не підлягають відрахуванню. Тому проблематичним може виявитися розподіл внесків між оподатковуваними та звільненими доходами, особливо з огляду на те, що пільга діє від дня досягнення пенсійного віку. Тож працюючі пенсіонери повинні проаналізувати, які внески були сплачені з доходів, отриманих до дня їхнього дня народження, а які — після цього дня. Такий платник податків також повинен перевірити, чи не перевищив протягом року суму, охоплену звільненням. Якщо доходи виявляться вищими за суму пільги, тоді щодо внесків із цієї надлишкової суми літня людина також має право включити ці соціальні внески до свого розрахунку, — підкреслює Monika Piątkowska.

Попри згадані труднощі, працюючі літні люди не повинні відмовлятися від передбаченої для них переваги. Хоча іноді це проблематична для розрахунку пільга, безперечно, вона також є дуже вигідною.