Застраховані мами мають право на допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами після народження дитини. Дедалі охочіше доглядають за дитиною також татусі. Кожен батько може використати частину декретної відпустки та всю батьківську відпустку. З року в рік чоловіки дедалі частіше користуються цією можливістю.
У 2019 році ZUS у Нижньосілезькому воєводстві виплачував допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами майже 40 тисячам мам. Торік нового члена родини привітали 9 тисяч жінок, які підлягають страхуванню у відділенні ZUS у Легниці, 9,9 тисячі мам із території відділення у Валбжиху, а також 19,6 тисячі жінок, яким торік допомогу виплачувало Вроцлавське відділення ZUS.
– Перші 14 тижнів декретної відпустки зарезервовані лише для мами. Тільки у виняткових ситуаціях батько може в цей час перебрати догляд за немовлям. Тато може перебрати догляд, якщо мати дитини помре або покине її, оскільки нині діють положення, які це дозволяють, – повідомляє Iwona Kowalska-Matis, регіональна прессекретарка ZUS у Нижньосілезькому воєводстві.
Представниця ZUS застерігає:
Право на допомогу надається за умови припинення роботи або іншої оплачуваної діяльності з метою особистого догляду за дитиною. Молоді батьки можуть розраховувати на 52 тижні звільнення від роботи, до яких входять декретна та батьківська відпустки. Цей період може бути довшим, якщо під час пологів народилося більше однієї дитини. Однак перші тижні декретної відпустки зарезервовані виключно для матері дитини.
– Якщо після 14 тижнів декретної відпустки мама дитини захоче повернутися до роботи, про малюка може подбати тато, – пояснює I. Kowalska-Matis.
Допомога у зв’язку з вагітністю та пологами надається не лише у зв’язку з народженням дитини, а й у разі прийняття на виховання дитини віком до 7 років (до 10 років, якщо було ухвалено рішення про відтермінування обов’язкового навчання). Право на цю допомогу мають особи, які підлягають соціальному страхуванню, зокрема страхуванню на випадок хвороби. Представниця ZUS:
Нагадую, що страхування на випадок хвороби є обов’язковим для осіб, працевлаштованих за трудовим договором, тоді як для виконавців договорів доручення або осіб, які ведуть власний бізнес, це страхування є добровільним. Участь у страхуванні на випадок хвороби — це не лише можливість отримувати допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами, а й інші виплати, такі як допомога через хворобу або реабілітаційна виплата у разі власної хвороби, а також допомога по догляду.
Коли допомога у зв’язку з вагітністю та пологами виплачується довше?
Допомога виплачується за період декретної відпустки або відпустки на умовах декретної відпустки та батьківської відпустки. Жінка, яка народила одну дитину під час одних пологів або прийняла одну дитину на виховання віком до 7 років (або до 10 років — якщо дитина отримала рішення про відтермінування обов’язкового навчання), отримуватиме виплату протягом 52 тижнів.
Якщо мама народила близнюків або трійню, період отримання допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами продовжується на кілька тижнів. У разі народження близнюків період отримання допомоги становить максимум 65 тижнів, а у випадку трійні — вже 67 тижнів.
За більшої кількості дітей період виплати продовжується і може тривати максимум до 71 тижня.
Важливо, що положення дозволяють залишити частину виплати (до 16 тижнів) на пізніше та використати її до кінця календарного року, у якому дитині виповниться 6 років. Цю частину батьки можуть розділити максимум на два періоди — наприклад, по 8 тижнів.
Яка зарплата, така й допомога
Розмір допомоги залежить від бази, з якої сплачуються внески, тобто найчастіше від отримуваної заробітної плати. Чим вища зарплата, тим вищі сплачені внески, а отже — вища виплата для батьків малюків.
На розмір отримуваної виплати впливає наша середня зарплата за останні 12 місяців. У випадку жінок, які ведуть власну господарську діяльність і добровільно застраховані на випадок хвороби, розмір допомоги визначається на основі місячного доходу за 12 календарних місяців перед пологами. Цей внесок є добровільним. Однак у цьому випадку положення містять обмеження: максимальна база для внесків на добровільне страхування на випадок хвороби становить 250% прогнозованої середньої місячної зарплати.
100% чи 60%?
Правило таке: за період 20-тижневої декретної відпустки (у разі народження однієї дитини під час одних пологів) і 6 тижнів батьківської відпустки (у разі народження однієї дитини під час одних пологів) допомога становить 100% бази розрахунку. За решту 26 тижнів батьківської відпустки — 60% бази розрахунку.
Однак батьки можуть вирішити, що хочуть отримувати допомогу в однаковому розмірі протягом періоду, який відповідає декретній відпустці (відпустці на умовах декретної відпустки) та батьківській відпустці. Тоді вона становитиме 80% бази розрахунку, тобто середньої зарплати або доходу за останні 12 місяців. Достатньо, щоб протягом 21 дня від народження або прийняття дитини на виховання вони подали заяву на допомогу за весь період декретної (відпустки на умовах декретної) та батьківської відпустки.
Лише для батьків
Застрахований батько, який виховує дитину, має право на допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами протягом періоду, встановленого як батьківська відпустка тривалістю до 2 тижнів, але не довше ніж до досягнення дитиною 24 місяців. Батьківську відпустку та допомогу за цей період можна використати одноразово або не більш ніж у 2 частинах, причому наступна частина не обов’язково має безпосередньо наставати після попередньої частини батьківської відпустки. Жодна з частин батьківської відпустки не може бути коротшою за тиждень.