materiał promocyjny

Dobry fachowiec nadal na wagę złota

Kucharz uczeń
fot. UMWD Uczniowie mogli odbyć staże u pracodawców, a niektórzy otrzymali potem propozycje pracy.
istotne.pl 86 praca, szkoła

„Manufaktura fachowców. Nowa jakość kształcenia we wrocławskich szkołach zawodowych” – to nazwa projektu edukacyjnego, który zwiększył szansę udanego startu w życie zawodowe wielu uczniów szkół średnich ze stolicy Dolnego Śląska.

Pracodawcy chętniej zatrudniają absolwentów z minimalnym, chociażby stażem i praktycznymi umiejętnościami niż tych, którzy mogą się wykazać tylko świeżo zdobytą wiedzą potwierdzoną dyplomem. Zmieniają się wymogi rynku pracy, co musi powodować zmianę systemu kształcenia. Poszukiwani są dobrzy fachowcy, specjaliści w swojej branży, a dyplom wyższej uczelni nie gwarantuje zatrudnienia. Wielu młodych ludzi myśli o zdobyciu dobrego zawodu, dalszym podnoszeniu swoich umiejętności i podjęciu pracy. Dobry fachowiec jest na wagę złota. Tworzenie i rozwój systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu może być realizowane tylko w ścisłej współpracy z firmami. Projekt „Manufaktura fachowców” jest najlepszym przykładem takich działań.

- Najcenniejsza w tym projekcie była możliwość zdobycia doświadczenia i realnego zetknięcia się uczniów z rynkiem pracy – mówi Joanna Handziak-Buczko, kierowniczka projektu z Centrum Kształcenia Zawodowego. – 240 uczestników skierowaliśmy na staże lub praktyki zawodowe w firmach. Uczniowie przepracowali 150 godzin, mieli wyznaczone konkretne zadania związane z zawodem, w którym odbywali staż, wielu otrzymało swoje pierwsze wynagrodzenie: stypendium stażowe fundowane ze środków projektu. 60 uczniów uczestniczyło w kursach zawodowych zakończonych egzaminami i otrzymaniem uprawnień, np. do obsługi wózków widłowych – dodaje kierowniczka.

Dobry zawód, lepsza praca

W dwóch edycjach projektu realizowanego przez Centrum Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu wzięło udział w sumie 300 uczniów z 10 szkół ponadpodstawowych. W projekcie uczestniczyły szkoły zawodowe kształcące w kluczowych dla Dolnego Śląska branżach: motoryzacyjnej, elektryczno-energetycznej, mechatroniczno-elektronicznej, budowlanej, lotniczej, transportowo-spedycyjno-logistycznej, informatycznej, turystyczno-gastronomicznej, usługowej (fryzjerstwo, poligrafia). Celem przedsięwzięcia było przede wszystkim wyposażenie młodych ludzi w praktyczne umiejętności zawodowe oraz w wiedzę specjalistyczną poszukiwaną na rynku pracy.
Marta Szymczak uczennica klasy IV TC w Technikum nr 15 mówi, że w przyszłości chce pracować jako grafik komputerowy: – Dzięki dobrze wyposażonej pracowni nauki zawodu w mojej szkole mogę poznać technikę druku cyfrowego 3D i drogę od projektu aż do wydruku.

Staże u pracodawców

Staże odbywały w wielu dolnośląskich firmach.

Uczniowie zyskali także dostęp do zasobów wiedzy zgromadzonych na Interaktywnej Platformie Zawodowej. Ponadto w projekcie sfinansowano szkolenia podnoszące kwalifikacje 10 nauczycieli zawodu, np. w zakresie zdobycia uprawnień elektrycznych SEP czy obsługi programu AutoCAD. Doposażone zostały również pracownie nauki zawodu w trzech placówkach: Technikum nr 15 w drukarkę i skaner 3D z oprogramowaniem, a Zespół Szkół Gastronomicznych i CKZ – w sprzęt komputerowy.
W trakcie cyklu spotkań „Bliżej zawodu” uczniowie mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami firm z branży, w której niedługo będą pracować. Na przykład w Zespole Szkół nr 3 przedstawiciele firmy Q Hotel Wrocław Plus opowiadali uczniom o tajnikach pracy m.in. w zawodzie kucharz, kelner i recepcjonista. Przybliżyli także proces rekrutacji pracowników branży turystyczno-gastronomicznej oraz mówili o najczęściej spotykanych w pracy problemach i sposobach radzenia sobie z nimi.

Piotr Baranowski z klasy IV GC z Zespołu Szkół Gastronomicznych przy ul. Kamiennej, odbył staż w restauracji Art Hotelu. – Szkoła bardzo dobrze przygotowała mnie do praktyki, a w profesjonalnej kuchni nauczyłem się przede wszystkim organizacji pracy w zespole.

Materiał informacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

LogotypLogotypfot. UMWD