Minęło już kilka miesięcy od wystawy rzeźb, które powstały w 2023 roku podczas 59. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu. Jak co roku, wydarzenie zgromadziło artystów z różnych zakątków świata, którzy przez kilka tygodni tworzyli, eksperymentowali i wymieniali się doświadczeniami w gościnnych progach bolesławieckich fabryk.
59. edycja przyciągnęła twórców z Polski, Ukrainy, Białorusi, Czech i Gruzji. Wśród nich byli zarówno doświadczeni artyści, jak i młode talenty. Pracując z gliną – kapryśnym, ale pięknym materiałem – mierzyli się z nieprzewidywalnymi procesami wypału, tworząc unikalne dzieła. Plener to jednak nie tylko praca – to także inspirujące spotkania, wystawy i niezapomniane wieczory pełne rozmów o sztuce.
Rzeźby pokazano w sierpniu 2024 roku podczas wystawy w ośrodku kultury. Sami zobaczcie, co przygotowali artyści.
Wstęp do katalogu
Jest listopad 2023 roku i minęło dwa i pół miesiąca od zakończenia 59. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego, który trwał od 31 lipca do 25 sierpnia w Bolesławcu. Tak więc pozwalając sobie na chwilę oddechu zdystansowałam myśli i powróciłam do wspomnień, przemyśleń i próby podsumowania tegorocznej imprezy. Podobnie jak w ubiegłych latach organizatorzy starali się stanąć na wysokości zadania i przygotować zaproszonym gościom jak najwygodniejsze warunki bytowe, umożliwić pracę twórczą w zaprzyjaźnionych, bolesławieckich fabrykach oraz uwzględnić w harmonogramie pleneru szereg imprez towarzyszących. Jednak przede wszystkim zależało nam na zorganizowaniu kreatywnego spotkania integrującego zagranicznych i polskich artystów oraz stworzeniu przyjacielskiej, serdeczniej atmosfery.
Tegoroczny plener zaszczyciło swoją obecnością czworo artystów z zagranicy: Mania Dunaiska (Ukraina), Hanna Miadzvedzeva (Białoruś), Andrej Nemeth (Czechy), Irina Toronjadze (Gruzja) oraz pięcioro twórców z Polski: Natalia Dzidowska, Magdalena Kowalewska, Łukasz Orfiniak, profesor wrocławskiej ASP – Krzysztof Rozpondek i Andrzej Wajda – student krakowskiej ASP. Ogromnym atutem bolesławieckich plenerów jest możliwość realizowania własnych inspiracji twórczych w warunkach produkcyjnych. Artyści pracowali z ogromnym zaangażowaniem, często zmagając się z kapryśnymi właściwościami tworzywa i nie zawsze przewidywalnymi procesami wypału. Prawdziwa ceramika to nazywana poetycko „sztuka ognia", to piękno zamknięte w skorupie, które powstało z połączenia zdolności człowieka z żywiołami: ziemi, wody i ognia.
Swojej gościnności i miejsca do pracy udzieliły naszym twórcom trzy znakomite, bolesławieckie fabryki ceramiczne: „Ceramika Artystyczna" Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego w Bolesławcu, Zakłady Ceramiczne „BOLESŁAWIEC" Sp. z o. o. w Bolesławcu i „Manufaktura" w Bolesławcu. Za zrozumienie, życzliwość jaką byli otoczeni artyści oraz za wszelką pomoc w rozwiązywaniu problemów techniczno-technologicznych, dyrekcji i załodze przedstawionych fabryk należą się wyrazy uznania i serdeczne podziękowania. Podczas pleneru odbywały się również imprezy towarzyszące, które stworzyły okazje do wymiany poglądów, poznania ciekawych miejsc, ludzi i zawarcia nowych przyjaźni. Trzy kolejne wieczory przeznaczone zostały na prezentację dorobku twórczego plenerowiczów, podzielenie się swoimi doświadczeniami i wizjami twórczymi.
Należy podkreślić, że odbył się również wernisaż wystawy poplenerowej 58. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu 2022 oraz finisaż wystawy „TERMOFILE" znakomitego artysty – ceramika profesora Krzysztofa Rozpondka, który był jednocześnie uczestnikiem tegorocznego pleneru. Każdego roku artyści chętnie korzystają z możliwości wyjazdu do Huty Szkła Artystycznego – Borowski Studio, gdzie można podziwiać wspaniałe dzieła artysty Stanisława Borowskiego, założyciela marki oraz jego rodziny.
Udało nam się również zorganizować imprezę integracyjną w Restauracji Willis w Bolesławcu, nie zapominając o miłym, kameralnym spotkaniu w gościnnych progach Bursy św. Marii De Mattias czy w moim domu.
Analizując przebieg i atmosferę bolesławieckiego pleneru należy podkreślić, że jest to wydarzenie cykliczne, które od 59 lat jest organizowane w Bolesławcu, a od 1994 roku odbywa się podczas Bolesławieckiego Święta Ceramiki i na stałe wpisało się w tradycję miasta.
Tegoroczny plener odbywał się jednak w atmosferze wyjątkowej, przenikającej całe miasto. Wszyscy mieszkańcy byli podekscytowani wielkim wydarzeniem jakim stało się w 2023 roku przyznanie Nagrody Europy dla miasta Bolesławiec. Nagroda Europy to najwyższe wyróżnienie jakie Zgromadzenie Parlamentu Rady Europy może raz w roku przyznać jednemu z miast europejskich, które w najefektowniejszy sposób promuje ideę zjednoczonej Europy. Uczucie radości, duma i poczucie wspólnego sukcesu dominowało w sercach bolesławian. Wracając do tego wydarzenia, na zawsze pozostanie mi w pamięci wspaniały nastrój sierpnia 2023 roku.
Janina Bany-Kozłowska