9 października 2025 roku do Komisariatu Policji w Kowarach zgłosił się mieszkaniec powiatu karkonoskiego, który padł ofiarą oszustwa i stracił ponad 15 tysięcy złotych. Komenda: -- Tego dnia mężczyzna odebrał telefon od kobiety, która przedstawiła się jako pracownica banku. Poinformowała go, że jego dane osobowe miały zostać przejęte przez nieuprawnione osoby, a zgromadzone na rachunku środki są poważnie zagrożone.
Kobieta przekonywała, że wkrótce konto zostanie zablokowane, a jedynym sposobem na zabezpieczenie pieniędzy jest ich natychmiastowa wypłata i wpłata na tzw. bezpieczne konto za pomocą kodów BLIK.
Quasi-pracownica banku instruowała rozmówcę, aby w ogóle się z nią nie rozłączał i wykonywał dokładnie wszystkie polecenia. Mało tego, miał nikomu w banku nie mówić, po co wypłaca pieniądze. Powód? Jedna z pracownic tej placówki miała rzekomo wykradać dane klientów.
W trakcie rozmowy do połączenia włączył się mężczyzna, który przedstawił się jako policjant. Mundurowi: -- W celu uwiarygodnienia całej historii potwierdził, że działania podejmowane przez kobietę są legalne i prowadzone „we współpracy z Policją”.
Pokrzywdzony, przekonany o autentyczności rozmowy, postąpił zgodnie z instrukcjami i przelał pieniądze za pomocą kodów BLIK. W ten sposób stracił ponad 15 tysięcy złotych.
Policjanci przypominają i apelują o rozwagę:
Funkcjonariusze nigdy nie dzwonią do obywateli z prośbą o wypłatę pieniędzy, przekazanie gotówki czy dokonanie przelewu lub wpłaty na jakiekolwiek konto. Policja również nie współpracuje z bankami w taki sposób i nie zleca żadnych transakcji finansowych.
Jeśli otrzymasz telefon od osoby, która podaje się za pracownika banku lub policjanta, zachowaj spokój, nie wykonuj jej poleceń, natychmiast zakończ rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z infolinią swojego banku lub z najbliższą jednostką Policji.
Pamiętajmy, że przestępcy często wykorzystują emocje, presję czasu i strach, aby zmanipulować swoje ofiary. Nie pozwólmy im na to. Każdy może stać się celem oszustów, dlatego warto rozmawiać z bliskimi – szczególnie osobami starszymi – i przypominać im, by nigdy nie przekazywali pieniędzy ani danych osobowych osobom, które kontaktują się telefonicznie.
I dodają:
Zachowajmy ostrożność, gdy dzwoni ktoś, kto przedstawia się jako przedstawiciel banku, prokuratury czy Policji. Nie podejmujmy pochopnych decyzji. W razie jakichkolwiek wątpliwości – zawsze można zweryfikować tożsamość rozmówcy, dzwoniąc samodzielnie do instytucji, z której rzekomo dzwonił oszust.Pamiętajmy, że bezpieczeństwo finansowe każdego z nas zależy w dużej mierze od naszej czujności i zdrowego rozsądku.