Jak informuje bolesławiecka komenda:
Oszustwa przybierają coraz to nowe formy. W tej sytuacji przestępcy dążą do uzyskania kodu BLIK od ofiary. Po włamaniu się na konto w mediach społecznościowych oszust wysyła do znajomych wiadomości z prośbą o pożyczkę, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie prosi o podanie kodu BLIK, który umożliwi mu wypłatę pieniędzy z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pomaga znajomemu.
W ten właśnie sposób dwie mieszkanki powiatu bolesławieckiego. Jedna z pokrzywdzonych, myśląc, że pomaga siostrze, straciła ponad 4 tysiące złotych. Podobnie oszukana została mieszkanka gminy Warta Bolesławca, która sądziła, że robi przysługę koleżance. Podając kod BLIK, straciła 1000 złotych.
Policjanci apelują:
Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że prośba o pomoc finansową nie jest próbą oszustwa! Oszuści stosują różne preteksty – na leki, zagubioną torebkę, portfel, brak pieniędzy na powrót do domu czy jedzenie. Tłumaczą, że brakuje im środków, ale obiecują oddać pieniądze wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście spotkać się ze znajomym lub zadzwonić, aby upewnić się, czy naprawdę potrzebuje pomocy.
Jak nie dać się oszukać?
- Pilnuj swoich haseł dostępowych i pamiętaj, aby były one trudne do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa zmieniaj je co kilka miesięcy.
- Pamiętaj o wylogowywaniu się z aplikacji po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, a szczególnie załączników w nich zawartych.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków oraz popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. W przypadku wątpliwości nie wpisuj swojego loginu ani hasła.