Jak informuje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym:
Wciąż jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych jest nadmierna prędkość. Nadzór nad odcinkami dróg, których infrastruktura umożliwia rozwijanie dużych prędkości, ma doprowadzić do ograniczenia występowania tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych. Zwiększenie liczby urządzeń rejestrujących doprowadzi do wzrostu liczby kontroli prędkości pojazdów poruszających się po polskich drogach, co w konsekwencji ma wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych niedostosowaniem prędkości do przepisów ruchu drogowego.
Nowy etap
Projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym aktualnie wchodzi w kolejny etap. CANARD podpisał umowę z firmą Sprint S.A. na dostawę i montaż 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Systemy UnicamVELOCITY 4 zostaną zamontowane na drogach ekspresowych i autostradach. Posiadają one zatwierdzenie typu, a ich funkcjonalności pozwalają prowadzić skuteczne kontrole.
Centrum: – Urządzenia, które zostaną zainstalowane, to system żółtych kamer, automatycznie określający czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Kamery, oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują również szereg innych danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalną dozwoloną prędkość. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią wykonanie wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Zarejestrowane zdjęcia będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD.
Jak wyglądać będzie procedura egzekwowania wykroczeń?
Urząd:
Lokalizacje, w których staną nowe odcinkowe pomiary prędkości, wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz Policją. To miejsca, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa, spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli. Każda lokalizacja systemu poprzedzona będzie informacyjnym znakiem drogowym.
Ze względu na zasięg oddziaływania i charakter prowadzonych kontroli, OPP daje możliwość wpływania na zmianę zachowania kierowców, którzy muszą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanej trasy. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, następuje znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych. Zmieniają się też zachowania kierowców – zdecydowana większość zdejmuje nogę z gazu.
Kiedy?
Firma Sprint S.A. będzie miała maksymalnie 76 tygodni na dostawę i montaż urządzeń. Najpierw przeprowadzi oględziny lokalizacji pod kątem możliwości technicznych zainstalowania urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Jeśli montaż urządzeń w którejś lokalizacji z listy podstawowej nie będzie możliwy, wykorzystana zostanie lokalizacja z listy rezerwowej. Wykonawca po uzyskaniu wszystkich zezwoleń i ustaleniach z zarządcami dróg, będzie mógł rozpocząć prace. Będzie musiał doprowadzić przyłącza energetyczne, posadowić nowe bramownice gdy nie będzie możliwe wykorzystanie istniejącej już infrastruktury i zamontować kamery. Odcinki przejdą następnie wzorcowanie i legalizację.
Kamery na Dolnym Śląsku! Wiemy gdzie!
| Miejscowość początku OPP | Miejscowość końca OPP | Współrzędne GPS początku OPP | Współrzędne GPS końca OPP | droga |
|---|---|---|---|---|
| węzeł Kąty Wrocławskie | węzeł Wrocław Południe | 51.02156281246468 16.763364279974954 |
51.03892821820843 16.90529482367547 |
A4 |
| węzeł Wrocław Północ | węzeł Wrocław Stadion | 51.16785719212728 17.00517342969807 |
51.144091703427264 16.941519063463534 |
A8e |
| węzeł Krzyżowa | węzeł Krzywa | 51.31944687142728 15.662406408155093 |
51.276970385621205 15.788774539760094 |
A4 |
Ile to będzie kosztować?
Koszt montażu 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości wyniesie blisko 85 mln. zł. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu CANARD będzie dysponował 114 takimi urządzeniami, które obejmować będą nadzorem ponad 670 km dróg.
CANDARD:
Celem przedsięwzięcia „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci drogowej. Dzięki zwiększeniu liczby urządzeń rejestrujących, zmniejszona zostanie liczba wypadków powodowana niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu i niestosowaniem się do nadawanych sygnałów świetlnych.
Więcej o przedsięwzięciu
Zakres rzeczowy projektu obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Urządzenia zostaną zainstalowane na drogach krajowych. Wartość całkowita przedsięwzięcia: 161 244 820,00 zł.
Jaki jest termin realizacji?
Termin realizacji: 30 czerwca 2026 r.