Radni za wprowadzeniem strefy płatnego parkowania. Ile to będzie kosztowało?

Radni za wprowadzeniem strefy płatnego parkowania. Ile to będzie kosztowało?
fot. UM Bolesławiec Dyskusja ws. projektu uchwały zajęła radnym kilkadziesiąt minut.
istotne.pl parkowanie, sesja rm

W środę 20 maja odbyła się sesja Rady Miasta Bolesławiec – po raz pierwszy w trybie online. Jednym z punktów środowego posiedzenia rajców była kwestia wprowadzenia strefy płatnego parkowania. Szef klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości Szymon Pogoda zadał szereg szczegółowych pytań związanych ze wspomnianym projektem uchwały. Pytał m.in., czy honorowi dawcy krwi będą mogli parkować za darmo. Prezydent Piotr Roman: – Kupuję ten pomysł.

Wywiązała się dyskusja, która trwała kilkadziesiąt minut. W jej trakcie P. Roman zapewniał: – To nie będą opłaty, które będą strasznie bolały. Celem nie jest fiskalizm, ale mobilność.

Radny Impulsu Miasta Dominik Chodyra zapytał z kolei, czy właściciele aut elektrycznych też będą mogli parkować za darmo. Magistraccy urzędnicy odpowiedzieli, że to jest już zagwarantowane ustawowo.

Na koniec włodarz Bolesławca – aby ostudzić emocje – zaproponował kompromis: przez najbliższy tydzień bądź dwa zarówno radni, jak i mieszkańcy będą mogli przesyłać magistratowi swoje poprawki/propozycje.

Uchwała została podjęta. 16 radnych głosowało za, Maciej Małkowski z IM wstrzymał się od głosu, a troje radnych PiS zagłosowało przeciw.

Kiedy ma zostać wprowadzona strefa?

1 stycznia 2021 r.

Ile to będzie kosztowało?

  • do pół godziny postoju – 1,00 zł
  • za pierwszą godzinę postoju – 3,00 zł
  • za drugą godzinę postoju – 3,60 zł
  • za trzecią godzinę postoju – 4,30 zł
  • za czwartą i kolejne godziny postoju – 3,00 zł
  • abonament okresowy mieszkańca Miasta, będącego użytkownikiem pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – na 1 miesiąc – 20,00 zł, na jeden pojazd
  • abonament okresowy mieszkańca Miasta, będącego użytkownikiem pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – na 12 miesięcy – 200,00 zł, na jeden pojazd
  • abonament okresowy dla dowolnego użytkownika drogi, będącego użytkownikiem pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – na 1 miesiąc – 240,00 zł, na jeden pojazd
  • abonament okresowy na okaziciela, będącego użytkownikiem pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – na 1 miesiąc – 600,00 zł.

Jakie ulice będzie obejmować strefa?

  1. ul. Zgorzelecka (od ul. Władysława Łokietka do ul. Bolesława Prusa)
  2. ul. Dolne Młyny (od ul. Wesołej do ul. Zgorzeleckiej)
  3. ul. Grunwaldzka (cała)
  4. ul. Targowa (cała)
  5. ul. Górne Młyny (od ul. Władysława Łokietka do ul. Małej)
  6. ul. Mała (cała)
  7. ul. Piaskowa (cała)
  8. ul. Bolesława Kubika (cała)
  9. ul. Obrońców Helu (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  10. ul. Armii Krajowej (cała)
  11. ul. Szkolna (cała)
  12. Aleja Partyzantów (cała)
  13. ul. Magistracka (cała)
  14. Plac Zamkowy (cała)
  15. ul. 1 Maja (cała)
  16. ul. Karpecka (cała)
  17. ul. Braci Śniadeckich (cała)
  18. ul. Kutuzowa (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  19. ul. Teatralna (cała)
  20. ul. Sądowa (cała)
  21. ul. Adama Mickiewicza (cała)
  22. ul. Ignacego Daszyńskiego (cała)
  23. ul. Ogrodowa
  24. ul. Plac Wolności (cała)
  25. ul. Komuny Paryskiej (cała)
  26. ul. Wąska (cała)
  27. ul. Bankowa (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  28. ul. Mikołaja Brody (cała)
  29. ul. Marcina Opitza (cała)
  30. ul. Michała Drzymały (cała)
  31. ul. Józefa Wybickiego (cała)
  32. ul. Karola Miarki (cała)
  33. ul. Fryderyka Chopina (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  34. ul. Zacisze (cała)
  35. ul. Kościelna (cała)
  36. ul. Bartosza Głowackiego (cała)
  37. ul. Sierpnia ’80 (cała)
  38. Plac Piłsudskiego (cały)
  39. ul. Ignacego Łukasiewicza (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  40. ul. Adama Asnyka (cała)
  41. ul. Polna (od ul. Adama Asnyka do ul. Bolesława Chrobrego)
  42. ul. Juliusza Słowackiego (cała)
  43. ul. Kaszubska (cała)
  44. ul. Żwirki i Wigury (cała)
  45. ul. Heleny i Wincentego Tyrankiewiczów (cała)
  46. ul. Dzieci Wrześni (cała)
  47. ul. Górników (cała)
  48. ul. Piotra i Pawła (cała)
  49. ul. Królowej Jadwigi (cała)
  50. ul. Fabryczna (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  51. ul. Parkowa (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  52. ul. Bielska (cała)
  53. ul. Cicha (cała, wraz z przylegającym parkingiem)
  54. ul. Tadka Jasińskiego (cała)
  55. ul. Spółdzielcza (od ul. Tadka Jasińskiego wraz z przylegającym parkingiem)
  56. ul. Zygmunta Augusta.

Szczegóły: http://www.um.boleslawiec.bip-gov.pl/public/get_file_contents.php?id=207706.

Dlaczego wprowadza się tę strefę?

W uzasadnieniu dokumentu czytamy:

Następstwem rozwoju motoryzacji, obok wzrostu natężenia ruchu, jest ogólny wzrost mobilności, co prowadzi do stanów zatłoczenia komunikacyjnego przede wszystkim w centrum miasta. Przepustowość elementów infrastruktury ulicznej została praktycznie wyczerpana, a dalsza rozbudowa przekrojów ulicznych jest niemożliwa albo społecznie nieakceptowana. Brak miejsc utrudnia również prowadzenie handlu, usług. Wprowadzenie strefy płatnego parkowania jest sposobem łagodzenia ww. problemów.

Bolesławiec od lat stawia na rozwój publicznego transportu zbiorowego, który w dobie wszechobecnego zanieczyszczania powietrza i rosnącego natężenia ruchu samochodowego, powinien być wykorzystywany w jak najszerszym zakresie. Miasto regularnie inwestuje w rozwój komunikacji publicznej i wprowadził bezpłatną komunikację, co ma miejsce w niewielu miastach. Co istotne, w najbliższym czasie nie ulegnie to zmianie, dając prawdziwą alternatywę dla zmotoryzowanych mieszkańców.

Ustalenie strefy płatnego parkowania na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, uzasadnionych potrzebą organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych, a przez to wprowadzenia preferencji dla bezpłatnej komunikacji zbiorowej oraz realizacji lokalnej polityki antysmogowej.

Ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zawiera podstawę prawną uprawniającą organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego do ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego.

Co Wy na to? Zapraszamy do dyskusji.