10 Brygada Kawalerii Pancernej i pływające bestie

10 Brygada Kawalerii Pancernej i pływające bestie
fot. kpt. Adriana Wołyńska Pokonanie przeszkody wodnej przez czołg Leopard 2A4 nie jest łatwym zadaniem, ale 28 września podjęli się go żołnierze 1 batalionu czołgów 10 Brygady Kawalerii Pancernej (10BKPanc).
istotne.pl 0 wojsko, 10bkpanc, edukacja

Reklama

Cykl przygotowań do tego przedsięwzięcia trwa wiele tygodni. Najpierw żołnierze przechodzą test tolerancji tlenowej w gdyńskim Ośrodku Szkolenia Nurków i Płetwonurków WP. Od czołgistów wymaga się wielu umiejętności: udzielania pierwszej pomocy, pływania, posługiwania się sygnałami pod wodą. Sprawdzani są ze znajomości budowy i przeznaczenia aparatu tlenowo-ewakuacyjnego (ATE1), w którym dodatkowo przechodzą trening najpierw na lądzie, a później w wodzie. Prawdziwym chrztem bojowym jest zatopienie w makiecie czołgu i ewakuacja z tejże makiety.

Zadaniem dowódcy kompanii jest przeprowadzenie zajęć związanych z procesem przygotowania czołgu do pokonania przeszkody wodnej oraz nauka jazdy tylko na podstawie komend radiowych dowódcy, z zasłoniętymi przyrządami obserwacyjnymi kierowcy.

27 września w Ośrodku Ćwiczeń Biała Góra czołgiści z 1 batalionu czołgów 10BKPanc rozpoczęli przygotowanie czołgów do pokonania przeszkody wodnej, jaką jest rzeka Odra. Najpierw sprawdzono szczelność przedziału napędowego Leopardów 2A4 – czynność ta jest warunkiem koniecznym przed przystąpieniem do realizacji przeprawy. Dalej zamontowano rury, które zasysają do wnętrza powietrze, dostarczane potem do silnika. Sprawdzono działanie pomp odwadniających oraz przygotowano liny holownicze do ewentualnej ewakuacji, w razie gdyby pojazd stanął albo jego wnętrze zaczęłoby napełniać się wodą.

28 września był już właściwym dniem przeprawy. Rozpoczął się od szkolenia z ewakuacji unieruchomionego podczas przejazdu przez rzekę czołgu, a także jego załogi. Zadanie to wykonała Grupa Ratunkowo-Ewakuacyjna wraz z załogą wozu zabezpieczenia technicznego Bergepanzer z 1 batalionu czołgów 10BKPanc. Po realizacji tego zagadnienia rozpoczęło się pokonywanie przeszkody wodnej przez czołgi Leopard 2A4. Wzięło w nim udział dziewięć załóg z trzeciej kompanii czołgów. Dowódcą punktu przeprawy był podpułkownik Renart Skrzypczak, a jego zastępcą major Jerzy Biryłko. Doświadczenie świętoszowskich czołgistów pozwoliło na szybkie i sprawne pokonanie rzeki Odra.

kpt. Adriana Wołyńska, ppor. Monika Wywiórka/ii

Reklama