II LO: przychodzą do nas najlepsi

II LO: przychodzą do nas najlepsi
fot. Krzysztof Gwizdała Szkołę wyróżniają m.in. profilowane klasy z bogatą ofertą edukacyjną, zagraniczne wyjazdy warsztatowe, projekty współfinansowane z Unii Europejskiej, własne, coraz ciekawsze galerie sztuki, dobrze wyposażone pracownie oraz nowoczesne boisko Orlik.
istotne.pl ii lo, mirosław sakowski

II Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka to szkoła z tradycjami, która stawia na nowoczesność. Liceum realizuje programy „Szkoły bez przemocy” oraz „Szkoły z klasą”. Ma stuprocentową zdawalność matur i wysoki wskaźnik określający przyrost wiedzy (EWD). Mirosław Sakowski mówi w wywiadzie o tym, jak zarządzać dobrym liceum i jak placówka staje się liderem wśród szkół ogólnokształcących Bolesławcu.

Co nowego przygotowaliście dla uczniów II Liceum Ogólnokształcącego?

Mirosław Sakowski: – Cały czas się rozwijamy i z najważniejszych rzeczy wymienię dofinansowanie nauczycieli, by uczyli się drugiego języka, w przyszłości nasze liceum będzie miało klasy dwujęzyczne i będzie przygotowywać do międzynarodowej matury. To konkretne plany, mamy szanse zdobycia ok. 35 tys. euro z Erasmusa+ na ten cel. Rozpoczęliśmy współpracę ze szkołą w Bośni, realizujemy projekt „Herbatka bałkańska” we współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim. W czerwcu przyjeżdżają do nas uczniowie z Ukrainy na wymianę, jesienią gościliśmy Węgrów. Staramy się o certyfikat szkoły wspierającej uzdolnienia. Jesteśmy w trakcie wymiany chemicznego dygestorium w pracowni, będzie nowoczesna i na pewno pozwoli wykształcić wielu świetnych chemików. Rozwijamy nasze galerie na korytarzach: jest nowa galeria Bohdana Pielińskiego wybitnego bolesławieckiego samorządowca i kolekcjoner zabytków radiotechniki. Nawiązałem współpracę z BOK-MCC i mamy niecodzienną wystawę prac z Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego. Moim marzeniem było stworzyć chór szkolny i Aleksander Samostrokow ze Szkoły Muzycznej przesłuchuje uczniów, by taki chór stworzyć. Uważam, że to ciekawa oferta dla uzdolnionych muzycznie gimnazjalistów.

Co, pana zdaniem, najbardziej przyciąga gimnazjalistę do II Liceum?

Mamy wiele atutów. Pewnie każdy gimnazjalista kieruje się swoimi potrzebami, ale moim pomysłem na zaproszenie do nas najlepszych jest dobra oferta stypendialna. Każdy gimnazjalista olimpijczyk, który ma wysoką średnią, otrzyma u nas stypendium. Oczywiście, jeśli swoje sukcesy w konkursach i olimpiadach podtrzyma i potwierdzi to wysoką średnią ocen w pierwszej klasie naszego liceum.

Ma pan już takich stypendystów?

Tak, wymienię tutaj utalentowaną aktorsko Roksanę Salwerowicz, która zakwalifikowała się do grupy jedenastu najlepszych aktorów amatorów w Ogólnopolskim Festiwalu Monodramu MOTYF w Tychach oraz Martynę Stasik, uczennica ta w zeszłym roku zdobyła trzecie miejsce za opis Gliniady w aspekcie wydarzenia europejskiego, w tym roku poprawiła swój wynik i osiągnęła drugą pozycję w konkursie „Kulturalny korespondent” organizowanym przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

Zachęcając gimnazjalistów do wyboru waszego liceum, podkreślacie też wysoki poziom nauczania matematyki.

Nasze liceum pulsuje matematyką. Tą dziedziną zajmujemy się nie tylko na lekcjach, wszyscy uczniowie mają możliwość uczestniczenia w konkursach matematycznych.

Kilkudziesięciu uczniów naszej szkoły wzięło udział w międzynarodowym konkursie matematycznym online Meridian Mathematics Competition (MMC). Awansowało w nim do finału sześciu uczniów, w tym Maciej Koroluk z pierwszej klasy, który zajął 70 miejsce w kraju. W zeszłym roku szkolnym wystartowało też około 130 uczniów w ogólnopolskim konkursie Oxford i w projekcie Matematyczne Mistrzostwa Polskie. W tym ostatnim konkursie Zofia Lenkiewicz, uczennica klasy trzeciej, zdobyła pierwsze miejsce w województwie i 29 w kraju.

Macie inne sukcesy w olimpiadach?

Całkiem sporo. Uczniowie zdobywali laury w konkursach, m.in. historycznym, literackim, w Olimpiadzie Przedsiębiorczości, Turnieju Turystyczno-Krajoznawczym, recytatorskim, dziennikarskim. Każdy uczeń może tu znaleźć coś dla siebie i rozwijać swoje talenty i zainteresowania.

Jak szkoła przygotowuje uczniów do matury?

Mamy stuprocentową zdawalność matur. Wkład pracy szkoły w przygotowanie uczniów do matury mierzymy metodą EWD, czyli edukacyjną wartością dodaną. To ogólnopolski projekt, który prezentuje wiarygodne wyniki przyrostu wiedzy uczniów. Wartość dodatnia EWD w naszym przypadku jasno pokazuje, że osiągamy ponadprzeciętną efektywność nauczania w skali kraju. Widać to szczególnie wyraźnie w przypadku przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (matematyka, informatyka, fizyka, chemia, biologia i geografia) oraz samej matematyki. Nie znaczy to jednak, że szkoła osiąga znakomite wyniki jedynie z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Efektywność nauczania widać również w przypadku przedmiotów humanistycznych (język polski, historia i WOS) i języka polskiego. Cały czas trzymamy poziom i jesteśmy szkołą sukcesu.

To jak wyglądają w takim razie sukcesy w innych obszarach?

Chciałoby się od razu powiedzieć o sporcie, bo mamy w II LO znakomite warunki do uprawiania różnych dyscyplin sportowych, posiadamy siłownię, salę gimnastyczną i nowoczesne boisko Orlik. Uczniowie naszej szkoły zdobywają wysokie miejsca w licznych zawodach sportowych na etapie ogólnopolskim, wspomnę tylko o piątym miejscu sztafety szwedzkiej w Polsce, sukcesach koszykarzy, siatkarzy, lekkoatletów w zawodach na Dolnym Śląsku. W tym roku świetnymi wynikami mogą się pochwalić: drużyna dziewcząt w piłce halowej. Czterej nasi młodzi brydżyści przyjechali z dwoma pucharami z Dolnośląskiej Ligii Młodzieży Szkolnej. Zespołowo wywalczyli w Miliczu drugie miejsce, w parach pierwsze.

W swojej ulotce reklamującej II LO piszą państwo: nauka to nie wszystko…

…oraz „II LO – więcej niż szkoła”. Jako szkoła otwarta na różnorodne potrzeby uczniów dajemy im możliwość rozwoju pasji i zainteresowań, własna galeria im. Michała Twerda jest stworzona dla artystów z naszej szkoły. Wystawy fotografii, malarstwa i rzeźby stały się znakiem rozpoznawczym II Liceum. Młodzież ma do dyspozycji kółko teatralne, naukę języków, kółka sportowe.

Prężnie działający samorząd uczniowski organizuje słodkie przerwy, karaoke i wiele innych sympatycznych działań. Organizujemy też dla naszych uczniów wiele wycieczek turystycznych i krajoznawczych. Uczniowie uczestniczą w wyjazdach na obozy językowe i wymiany, zwiedzili już Danię, Anglię, Niemcy Włochy, Węgry, Szwecję i Holandię. Nasze liceum ma też windę i jako jedyna w Bolesławcu szkoła ponadgimnazjalna zostało przystosowane dla niepełnosprawnych uczniów.

Szkoła uzyskała tytuły „Szkoły z klasą” „Szkoły bez przemocy”, „Bezpieczna szkoła”. To wszytko i wiele innych rzeczy, na które nie ma miejsca w tym wywiadzie, powoduje, że II Liceum ma najlepszą ofertę dla gimnazjalistów, a nasza młodzież odnosi sukcesy.