Чи кожен може наважитися на такий крок? Як податкова служба ставиться до такої діяльності? Про це — у тексті нижче.

Робота за трудовим договором плюс власний бізнес — з погляду права перешкод не видно

Ні в Трудовому кодексі, ні в жодному іншому законі ми не знайдемо положень, які забороняли б працівникам за трудовим договором заснувати власну компанію. З погляду права все просто — робота за трудовим договором і підприємницька діяльність можуть поєднуватися без (майже) жодних перешкод.

Чому «майже»? Тому що потрібно пам’ятати про заборону конкуренції. Відповідно до Трудового кодексу, працівник за трудовим договором не може вести конкурентну діяльність або виконувати обов’язки такого характеру на користь іншого роботодавця. Під конкурентною діяльністю розуміють, зокрема, переманювання клієнтів роботодавця — що в разі ведення діяльності в тій самій галузі, що й роботодавець, може мати юридичні наслідки.

Окремі положення можна знайти також у самому трудовому договорі. Багато роботодавців визначають у ньому правила щодо конкуренції — забороняючи ведення діяльності подібного характеру або вказуючи період, протягом якого після розірвання договору працівник не може започаткувати таку діяльність. Такі положення зазвичай передбачають фінансові договірні штрафи (і, звичайно, можливе розірвання договору).

Натомість не повинно виникати сумнівів щодо заснування компанії, не пов’язаної з діяльністю нинішнього роботодавця, — заборона конкуренції тут не застосовується.

А про те, чому варто наважитися на такий крок, можна прочитати на https://podatkiprogramisty.pl/etat-i-dzialalnosc-gospodarcza-9-zalet-jednoczesnej-pracy-na-etacie-i-prowadzenia-dzialalnosci-gospodarczej/.

«Працівник за трудовим договором» як підприємець і податкова служба

Якщо ви думаєте про роботу на власний рахунок, потрібно пам’ятати, що робота за трудовим договором і підприємницька діяльність пов’язані з різними зобов’язаннями перед податковою службою. Це стосується як оподаткування доходів, так і внесків ZUS.

Форма оподаткування

Тут усе відносно просто — доходи від підприємницької діяльності та трудових відносин ми розраховуємо окремо. Роботу за трудовим договором — за формою PIT-37, а компанію — за однією з трьох форм:

  • за загальними правилами (PIT-36) — за податковою ставкою 12% для доходів до 120 тис. злотих і 32% для вищих доходів;
  • лінійним податком (PIT-36L) — за єдиною ставкою 19%;
  • єдиним податком із зареєстрованих доходів (PIT-28) — розрахованим не від доходів, а від виручки підприємства; у випадку програмістів йдеться про ставку 12% або 8,5% залежно від обсягу послуг, що надаються.

Внески ZUS

Друге питання — це внески ZUS, які поділяються на соціальні та медичні. У випадку перших статус працівника «за трудовим договором» звільняє від їх сплати — за умови, що заробітна плата за трудовим договором становить суму, рівну або вищу за мінімальну зарплату (4242 злотих брутто у 2024 році), що може виключити багатьох підприємців, працевлаштованих на неповний робочий день.

Що стосується медичних внесків — їх сплата є обов’язковою як на підставі трудового договору, так і самозайнятості. Тож підприємець, який працює за трудовим договором, сплатить його двічі.