materiał promocyjny

Czy warto rejestrować samochód jako zabytkowy?

Zabytkowy samochód
fot. istotne.pl Oldtimery cieszą się coraz większym zainteresowaniem polskich miłośników motoryzacji oraz inwestorów, poszukujących alternatywnych sposobów ulokowania gotówki. Okazuje się jednak, że nie wszyscy są zainteresowani zarejestrowaniem aut jako zabytkowe. Co jest tego przyczyną? Jakie są plusy i minusy tego rozwiązania?
istotne.pl 1 zabytek, auto, ubezpieczenie

Reklama

Przede wszystkim prestiż

Najważniejszą zaletą zarejestrowania auta jako zabytkowe jest zwiększenie wartości pojazdu. Nadanie samochodowi statusu zabytku oznacza, iż auto składa się z co najmniej 75% części oryginalnych, ma minimum 25 lat i jednocześnie nie jest produkowane od 15 lat. Dla prawdziwych fanów motoryzacji jest to nie lada gratka, gdyż mają możliwość poruszania się samochodem, które nie tylko świetnie się prezentuje, ale i pokazuje kunszt projektantów zatrudnionych w największych koncernach.

Nadanie statusu zabytku powoduje, że wartość samochodu rośnie w oczach miłośników czterech kółek oraz inwestorów. Osoby chcące ulokować gotówkę nierzadko szukają aut kwalifikujących się do zarejestrowania jako zabytki, ale w złym stanie technicznym. Tego typu pojazdy są sprzedawane tanio, a dzięki dostępności oryginalnych części zamiennych możliwe jest ich odrestaurowanie, zarejestrowanie u konserwatora zabytków, a następie sprzedanie z dużym zyskiem.

Na zabytkowych pojazdach można też zarabiać. Ich właściciele często są zapraszani na różnego rodzaju imprezy i zloty, w których udział jest związany z uzyskaniem odpowiedniej zapłaty. Ponadto oldtimerami interesują się nowożeńcy, którzy wynajmują zabytkowe auta, by jechać nimi do ślubu. Za wynajęcie klasyka ich właściciele pobierają opłatę w wysokości nawet kilkuset złotych za godzinę.

Formalności zniechęcają właścicieli oldtimerów

W celu zarejestrowania auta jako zabytkowe trzeba dopełnić wielu formalności. Dla części właścicieli klasyków jest to zniechęcające, zwłaszcza, że nie daje gwarancji, iż konserwator zabytków oraz rzeczoznawca zgodzą się na wpisanie auta do rejestru. Może się okazać, że pojazd składa się z 70% oryginalnych części, podczas gdy możliwość wpisania go do rejestru zabytków daje 75% części oryginalnych. Jest to kontrowersyjny zapis, zwłaszcza że jako zabytki można zarejestrować samochody, w których wymieniono… silnik, gdyż nie stanowi on więcej niż 25% elementów składowych oldtimera. Problematyczne jest też samo ubezpieczenia auta. Classic Car Insurance jest dostępne jedynie poza granicami Polski, a krajowe towarzystwa ubezpieczeniowe nie oferują atrakcyjnych polis dla klasyków.

Reklama