materiał promocyjny

SEO kiedyś vs. SEO dziś – co się zmieniło? Jak wygląda nowoczesne SEO?

Ludzie w biurze
fot. shutterstock.com SEO cały czas się zmienia. Działania, które były skuteczne, przestają działać, a nawet szkodzą pozycjonowanej stronie. Jakie praktyki, które dziś są niedopuszczalne, stosowane były jeszcze kilkanaście lat temu? Jakie zmiany zaszły w zakresie contentu czy linków?
istotne.pl 183 internet

Reklama

SEO a UX (user experience)

Dzisiejsze SEO w centrum działań stawia użytkownika. To satysfakcja odbiorców, dostarczenie im wyników dopasowanych do intencji, wartościowych treści są kluczowe. To w końcu użytkownik ma dokonać konwersji. Jak to wyglądało kiedyś? Niestety, o wiele bardziej skupiano się na robotach, satysfakcja użytkowników gdzieś znikała.

Praktyki SEO – dziś i dawniej

Keyword stuffing

Dawniej często stosowaną praktyką był keyword stuffing, w tłumaczeniu upychanie słów kluczowych. Na czym to polegało? Na umieszczaniu w treści strony, w nagłówkach, w metadanych nadmiernej liczby głównej frazy kluczowej. Skutek? Tekst nie był wartościowy dla użytkownika, nie był przyjazny w odbiorze. Poniżej zamieszczamy przykładowy tekst z nadmiernym zagęszczeniem słów kluczowych:

Trampki damskie to obowiązkowy element Twojej garderoby! Trampki damskie to dobre uzupełnienie sportowych i casualowych, a nawet bardziej eleganckich stylizacji. Zdecydować się możesz na trampki damskie w różnych kolorach i cenie. W naszym sklepie dostępne są trampki damskie wielu marek. Wybierz swoje ulubione trampki damskie. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą trampków damskich.

Kiedyś, gdy Google zwracało uwagę na liczbę głównej frazy, takie rozwiązania działały. Aktualnie – absolutnie nie.

Dziś ważne jest, by tekst zawierał nie tylko główną frazę kluczową, ale też frazy semantyczne, wyrazy bliskoznaczne, synonimy, by odpowiadał na pytanie użytkownika w szerokim kontekście, zawierał informacje, które mogą być przydatne dla szukającego.

Ukrywanie treści

Kolejną metodą, która dawniej była powszechnie stosowana, jest ukrywanie tekstów. Mówiąc dokładniej, to tworzenie kiepskiej jakości treści, z bardzo dużym zagęszczeniem fraz kluczowych i umieszczanie jej na stronie w taki sposób, aby była niewidoczna dla użytkownika. Wśród sposobów takiego działania wymienić możemy ustawienie czcionki 0 czy publikację treści na tle o takim samym kolorze, na przykład tekstu w kolorze czerwonym na czerwonym tle. Dziś takie działania to droga do kary Google.

Cloaking

Cloaking to kolejna z nieetycznych zagrywek. Na czym polega? Na wyświetlaniu dwóch różnych wersji strony www – jednej robotom, a drugiej użytkownikowi. Taka taktyka bardzo często stosowana jest w przypadku stron zawierających zakazane treści.

Systemy wymiany linków (SWL)

System wymiany linków umożliwiał błyskawiczne uzyskanie tysięcy linków zewnętrznych i zajęcie wysokich pozycji w Google. Jak nietrudno się domyśleć, były to linki kiepskiej jakości, niepowiązane tematycznie z pozycjonowaną stroną, niezróżnicowane. Takie działania były częste, gdy pod uwagę brana była wyłącznie liczba linków.

Dziś Google pod uwagę bierze nie tylko liczbę odnośników, ale przede wszystkim ich jakość. Odnośniki powinny pochodzić ze źródeł mających autorytet, zróżnicowanych, powiązanych tematycznie z pozycjonowaną witryną.

Technical SEO

SEO techniczne zyskało o wiele wyższy poziom, wymaga specjalistycznej wiedzy i bardzo dobrych umiejętności. Strona musi mieć logicznie rozplanowaną strukturę – tak, aby użytkownicy mogli poruszać się po niej bez problemów. Linkowanie wewnętrzne, hierarchia nagłówków to obowiązkowe elementy.

Ważna jest optymalizacja pod kątem metryk Core Web Vitals – największy element znajdujący się na stronie (tekst, grafika, wideo), musi się sprawnie ładować, strona powinna być w ułamku sekundy w pełni interaktywna, przesunięcia elementów, niezgodne z intencją użytkownika, nie mogą mieć miejsca. Istotne są również kompresja grafik, optymalizacja adresów URL, wdrożenie atrybutów ALT.

Responsywna wersja strony

Kolejny element z pewnością nikogo nie zdziwi, to responsywna lub mobilna wersja strony www. W dzisiejszych czasach praktycznie każdy korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Strona www musi więc poprawnie wyświetlać się nie tylko w wersji desktopowej, ale też na urządzeniach mobilnych. Algorytm Mobile First Index w pierwszej kolejności indeksuje właśnie mobilną wersję strony.

Choć na przestrzeni lat w SEO zaszło wiele zmian, cały czas jest to proces dynamiczny. Na bieżąco trzeba obserwować zmiany i optymalizować strategię działań. Warto więc zdać się w tej kwestii na specjalistów. Polecamy zespół 1stplace.pl. 1stplace.pl to agencja e-marketingu, która stawia na uczciwe SEO, zgodne z najnowszymi trendami, dające długotrwałe efekty.

Reklama