Rozstała się z pierwszym liceum i została blogerką

Zuzanna Mróz
fot. Zuzanna Mróz Zuzanna Mróz, wieloletnia polonistka w I Liceum Ogólnokształcącym, pożegnała się ze szkołą na dobre. Choć nie ma dobrego zdania o polskim systemie szkolnictwa, to nie zrezygnowała z dzielenia się świetnymi lekturami. Za recenzję książki Kate Elizabeth Russel „Moja mroczna Vanesso” polonistka otrzymała nagrodę Instytutu Książki we wrześniu 2022 roku.
istotne.pl 86 literatura, blog, nauczyciel

Reklama

Na swojej stronie w mediach społecznościowych Zuzanna Mróz mówi o sobie Przewlekły Pedagog. Podejrzewa się o nałóg doradzania. Dlatego, że nie wie i bałaby się komuś powiedzieć, co ma robić, doradza jaką lekturę przeczytać, bo zna wiele świetnych książek, z których można czerpać inspirację.

– Po trzydziestu latach miałam dość robienia wciąż tego samego. Pragnęłam odmiany – mówi Zuzanna Mróz o swoim odejściu z pierwszego liceum. – Od dawna marzyłam o prowadzeniu bloga kulturalno-pedagogicznego, bo obie dziedziny są moją pasją i obecnie chcę im poświęcić swoją aktywność. Poza tym obecna szkoła nie jest dobrym miejscem ani dla nauczyciela, ani dla ucznia. Ci pierwsi znajdują się pod ogromną presją władzy, rodziców oraz konieczności wdrażania nierealistycznych i nierzadko po prostu głupich wymagań programowych, a dzieci i młodzież są z kolei tak przytłoczone ilością materiału do przyswojenia, że nie mają czasu na oddech. Ta sytuacja rodzi u obu stron mnóstwo frustracji i niestety często agresji. To jest pat i nikt nie szuka wyjścia z opresji. Ja mam wrażenie, że należałoby zburzyć istniejący system oświaty i zbudować od podstaw całkiem nową konstrukcję. Głęboko niepokoi mnie także fakt, że polska szkoła jest taka przestarzała, w ogóle nie wychowuje ludzi ku teraźniejszości i przyszłości, tylko każe wciąż nurzać się w przeszłości, lansując postawy dobre z pewnością w XIX wieku, ale nie dziś – dodaje nauczycielka.

Czy można zainteresować młodzież kulturą wysoką?

– Sposoby na zainteresowanie młodzieży kulturą wysoką można znaleźć, jeśli naprawdę nam na tym zależy przekonuję Zuzanna Mróz. -. A powinno, gdyż jej znajomość pozwala lepiej rozumieć procesy zachodzące we współczesnym świecie. Kultura wysoka kształci myślenie kontekstowe, uczy analizowania zjawisk i faktów oraz pozwala głębiej odczuwać rzeczywistość. Jak więc to robić? Oczywiście największą rolę w edukacji kulturalnej odgrywa środowisko rodzinne. Jeśli rodzice czytają książki, chodzą do kina, teatru i na wernisaże, dzieci przejmują ten model naturalnie, bez zastanawiania się. Szkoła także ma tu ogromne pole do popisu, pod warunkiem, że robią to mądrzy i odpowiednio przygotowani nauczyciele. A możliwości jest dużo, chociażby filmowe programy edukacyjne Nowe Horyzonty Kina z ambitnym repertuarem, dyskusyjne kluby filmowe i książkowe działające także w naszym mieście ciekawe wystawy multimedialne w muzeach. Uważam, że bolesławieckie Muzeum Ceramiki ma interesujące propozycje dla starszych i młodszych oraz świetnych przewodników. Ponadto mamy w Bolesławcu teatr i dom kultury, w którym znajdziemy znakomite pracownie plastyczne. Jeśli chcemy czegoś więcej, to możemy się udać do teatru w Legnicy czy Jeleniej Górze – obydwa mają w ofercie pasjonujące widowiska, ale także spotkania z ludźmi kultury. Uważam, ze kształcenie kulturalne powinno być priorytetem współczesnej szkoły, ale niestety mało kto to rozumie, dlatego jak jest, każdy widzi – dodaje Zuzanna Mróz.

Książka, którą Zuzanna Mróz zrecenzowała z dużym sukcesem, opowiada o dziewczynie molestowanej przez nauczyciela literatury. W recenzji zatytułowanej  "Krzywda przebrana za miłość" polonistka napisała:

Przemoc, molestowanie seksualne i pedofilia to problemy bardzo drażliwe, nośne i dotyczące tak wielu osób, że nikogo chyba nie dziwi fakt, iż znajdują one odbicie zarówno w tekstach dokumentalnych, jak i  w literaturze pięknej. Wśród wielu pozycji poświęconych tej tematyce trafiłam na powieść Kate Elizabeth Russel Moja mroczna Vanesso, którą szczerze polecam uwadze czytelników, a w szczególności rodziców, nauczycieli oraz dziewcząt w wieku lat nastu często zafascynowanych starszymi mądrymi, interesującymi, opiekuńczymi mężczyznami.

Więcej na: FB Przewlekły Pedagog

Reklama