Jednym z punktów wrześniowej sesji Rady Miasta Bolesławiec było głosowanie nad projektem uchwały ws. odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej pod nazwą „BUDOWA OSIEDLA MIESZKANIOWEGO WIELORODZINNEGO WRAZ Z NIEZBĘDNĄ INFRASTRUKTURĄ TECHNICZNĄ PRZY UL. MODŁOWEJ W BOLESŁAWCU”.
Radni nie podjęli rzeczonej uchwały. 15 rajców wstrzymało się od głosu.
Przypomnijmy, opinia Miejskiej Komisja Urbanistyczno-Architektonicznej w Bolesławcu, organu doradczego Prezydenta Miasta Bolesławiec, w powyższej materii była negatywna.
W uzasadnieniu merytorycznym projektu uchwały napisano:
Według oświadczeń złożonych we wniosku teren objęty wnioskiem w przeszłości był wykorzystywany jako tereny produkcyjne, a obecnie funkcje te nie są na tym terenie realizowane, co zwalnia z zachowania dla tych terenów warunku niesprzeczności realizowanej inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszących ze Studium (art. 5 ust. 4 specustawy).
W uzasadnieniu projektu specustawy (...), wskazano, iż pod budownictwo mieszkaniowe będą wykorzystane tereny, które w przeszłości były wykorzystywane jako tereny kolejowe, wojskowe, produkcyjne lub usług pocztowych, a obecnie te funkcje nie są realizowane. W ten sposób pod budownictwo mieszkaniowe będą mogły być wykorzystane tereny, na których z uwagi na ich funkcje określone w studium nie jest to obecnie możliwe, a tereny te są wyposażone w niezbędną infrastrukturę i spełniają standardy urbanistyczne.
Określenie terenu należy odczytywać w szerszym znaczeniu niż sama działka (działki) objęte wnioskiem – pod pojęciem terenu należy brać pod uwagę również bezpośrednie sąsiedztwo projektowanej inwestycji. W tym wypadku jest to obszar oznaczony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Bolesławiec – uchwała nr XLVI/471/2018 Rady Miasta Bolesławiec z dnia 28 marca 2018 r., symbolem B-AG – zdefiniowanym jako obszar funkcyjny o przeważającym udziale zabudowy aktywności gospodarczej, rozumianej jako zakłady przemysłowe, obiekty i urządzenia produkcyjne, logistyki, transportu, składowania i magazynowania oraz pozostałej działalności usługowej i handlowej, w tym rzemieślniczej, o powierzchni w liniach rozgraniczających 7,22 ha.
Oraz podkreślono:
Na działce nr 128/7 obr. 4, bezpośrednio sąsiadującej z obszarem przedmiotowego wniosku, a zlokalizowanej w liniach rozgraniczających terenu przemysłu oznaczonego symbolem B-P2, zgodnie z zapisami obowiązującego wyżej przytoczonego planu miejscowego, zlokalizowany jest zakład wyrobu mieszanki betonowej – Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe „ABET” Sp. z o.o., który pracuje w systemie wielozmianowym oraz emituje uciążliwości w postaci hałasu, drgań i pyłów przemysłowych. Działalność przemysłowa jest realizowana.
W związku z tym interesy właścicieli sąsiedniej nieruchomości, dla której od ponad 30 lat obowiązuje plan miejscowy określający sposób zabudowy i zagospodarowania oraz przeznaczenie pod zabudowę przemysłową, mogą zostać naruszone poprzez ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości w związku z powstaniem w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Właściciele sąsiedniej nieruchomości wyrazili swój sprzeciw na etapie składania uwag do przedmiotowego wniosku.
Natomiast we wniosku jedyną podstawą do przyjęcia, że spełniona jest przesłanka nie realizowania funkcji przemysłowej na wnioskowanym terenie jest zakończenie działalności produkcyjnej na działkach objętych wnioskiem. Wnioskodawca pominął fakt istnienia uciążliwego sąsiedztwa w postaci funkcjonującego zakładu przemysłowego.
I dodano:
Kolejnym aspektem lokalizacji przedmiotowej inwestycji mieszkaniowej na wskazanym we wniosku terenie, są dołączone do wniosku wyniki analizy akustycznej dla terenu objętego inwestycją. Pomiary wykazały, że w ciągu nocy w kilku pomiarach następują przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu określonego w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (...). Teren jest z każdej strony narażony na źródło permanentnego nadmiernego hałasu.
A także uzupełniono:
Zapotrzebowanie na nową zabudowę mieszkaniową w mieście jest określane na podstawie założonej docelowej liczby ludności i prognozowanych wskaźników zamieszkania oraz chłonności potencjalnych terenów inwestycyjnych pod przyszły rozwój funkcji miejskich, a w szczególności budownictwa mieszkaniowego.
Prognozy demograficzne dla miasta nie są korzystne. Obserwowany jest spadek liczby mieszkańców (936 os. mniej w okresie 5-letnim). Także wymeldowania wyraźnie dominują nad zameldowaniami. Należy jednak wziąć pod uwagę istotne niedoszacowania liczby osób zamieszkujących miasto – statystyki GUS nie uwzględniają wielu obecnych tendencji (mieszkania na wynajem, drugie domy itp.) oraz szczególnej pozycji Bolesławca (jako ośrodka o randze powiatowej z dużą koncentracją infrastruktury społecznej, administracji, usług oraz aktywności gospodarczej). Szeroko zakrojone działania mające na celu rozwój gospodarczy Miasta będą sprawiały, że rozwój zaludnienia, a w ślad za tym zmiany w cechach demograficznych populacji gminy, kształtowane będą zarówno dynamiką napływu ludności z zewnątrz, jak i przyrostem naturalnym. Dynamika napływu ludności z zewnątrz będzie warunkowana m.in. dostępnością miejsc pracy, dynamiką rozwoju mieszkalnictwa i standardami zamieszkiwania.
Obserwacje te potwierdza także dynamiczny rozwój budownictwa na obszarze miasta (przyrost powierzchni użytkowej mieszkań oddawanych do użytku o 235,8% w latach 2014–2016). Przyrost ogólnej liczby mieszkań oraz malejąca liczba mieszkańców, dają w efekcie wyraźną poprawę warunków zamieszkania.
Kto miał zastrzeżenia à propos tejże inwestycji? I jakie?
Podmiot | Zastrzeżenia |
---|---|
Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna |
|
PKP Polskie Koleje Państwowe S.A. Zakład Linii Kolejowych we Wrocławiu |
|
Zarząd Dróg Powiatowych w Bolesławcu | „(…) inwestycja znacznie wpłynie na zwiększenie natężenia ruchu drogowego w rejonie ul. Modłowej oraz skrzyżowania z DK 94, co w konsekwencji może doprowadzić do konieczności przebudowy infrastruktury drogowej ww. rejonie”; |
ALIANS S.C. KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH. GIL I.P. działająca w imieniu Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowego „ABET” Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu | „Głównym zarzutem podniesionym w powyższej uwadze jest lokalizowanie inwestycji mieszkaniowej na terenie przemysłowym, który nadal jest wykorzystywany jako teren produkcyjny – zlokalizowany na sąsiedniej nieruchomości zakład wyrobu mieszanki betonowej, który pracuje w systemie wielozmianowym oraz emituje uciążliwości w postaci hałasu, drgań i pyłów przemysłowych. W konsekwencji lokalizacja ta jest niezgodna z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowego terenu”. |
Co dalej – czas pokaże. Do tematu wrócimy.