materiał promocyjny

Czy samochody elektryczne są bezpieczniejsze od spalinowych? Porównanie aut EV i ICE

ludzie auto
fot. elements.envato.com Rosnąca popularność samochodów elektrycznych rodzi wiele pytań dotyczących ich bezpieczeństwa w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Wielu kierowców zastanawia się, czy przesiadając się do elektryków, narażają się tym samym na dodatkowe ryzyko. Obawy dotyczące pożarów baterii, bezpieczeństwa w wypadkach czy skuteczności hamowania są powszechne wśród potencjalnych nabywców. Najnowsze badania dostarczają jednak konkretnych danych, które mogą rozwiać te wątpliwości.
istotne.pl 183 auto

Reklama

Czy elektryk naprawdę może łatwiej spłonąć?

Jednym z najczęstszych mitów dotyczących samochodów elektrycznych jest przekonanie o ich wysokiej podatności na pożary. Dane statystyczne z Polski jednoznacznie obalają ten stereotyp. Według raportu opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności we współpracy z Państwową Strażą Pożarną, w 2024 roku odnotowano tylko 30 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych, co stanowiło zaledwie 0,31% wszystkich pożarów samochodów. W tym samym okresie doszło do ponad 9400 pożarów pojazdów spalinowych. Po przeliczeniu współczynnika pożarów na 1000 zarejestrowanych pojazdów, dla elektryków wynosi on 0,372, a dla samochodów spalinowych – 0,424. Oznacza to, że statystycznie samochody elektryczne rzadziej ulegają pożarom niż ich spalinowe odpowiedniki. Warto pamiętać, że dopiero wraz z kompleksowym ubezpieczeniem samochodu możemy być pewni zabezpieczenia obu typów pojazdów przed finansowymi konsekwencjami takich zdarzeń. Niezależnie od rodzaju napędu, tego typu ochrona pojazdu pozostaje priorytetem dla świadomych kierowców.

Jak sprawdzają się elektryki w testach zderzeniowych?

Bezpieczeństwo w wypadkach to kolejny ważny aspekt porównania obu typów pojazdów. Organizacja Dekra przeprowadziła serię rozbudowanych testów zderzeniowych z wykorzystaniem popularnych modeli elektrycznych, poddając je próbom przy prędkościach znacznie przewyższających standardowe testy bezpieczeństwa. Pomimo poważnych deformacji nadwozia i uszkodzeń akumulatorów, w żadnym z testowanych pojazdów elektrycznych nie doszło do pożaru ani eksplozji baterii. Z kolei australijska organizacja ANCAP wykazała, że z 57 testowanych samochodów elektrycznych, aż 89% otrzymało maksymalną ocenę bezpieczeństwa, w porównaniu do 85% w przypadku pojazdów spalinowych. Choć różnica nie jest ogromna, wskazuje na niewielką przewagę pojazdów elektrycznych w tym aspekcie.

Dlaczego hamulce w elektryku mogą być bezpieczniejsze?

Jedną z najważniejszych zalet samochodów elektrycznych jest system hamowania regeneracyjnego, który pozwala na odzyskiwanie energii podczas zwalniania. System ten nie tylko zwiększa efektywność energetyczną, ale może również pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo. Badania wykazały, że kierowcy samochodów spalinowych używają hamulców mechanicznych zdecydowanie częściej i dłużej niż kierowcy pojazdów elektrycznych. W elektryku znaczące zmniejszenie prędkości może nastąpić już na etapie odpuszczania pedału przyspieszenia, dzięki zamianie energii kinetycznej na elektryczną. Przekłada się to na lepszą kondycję układu hamulcowego, który może wytrzymać znacznie dłuższe przebiegi bez konieczności wymiany, zwiększając tym samym jego niezawodność w sytuacjach awaryjnych.

Bezpieczne elektryki

Analiza dostępnych danych i wyników testów bezpieczeństwa pokazuje, że samochody elektryczne są co najmniej równie bezpieczne jak pojazdy spalinowe, a w niektórych aspektach mogą nawet przewyższać tradycyjne auta. Wbrew powszechnym obawom, ryzyko pożaru jest statystycznie niższe, wyniki testów zderzeniowych potwierdzają wysoki poziom bezpieczeństwa, a system hamowania regeneracyjnego może stanowić dodatkowy atut w zakresie bezpieczeństwa. Przy podejmowaniu decyzji o zakupie nowego samochodu, aspekt bezpieczeństwa nie powinien być argumentem przeciwko wyborowi pojazdu elektrycznego.

Reklama