Bolesławiecka drogówka skontrolowała pojazd dostawczy, którego kierujący złamał przepis art. 61 Ustawy prawo o ruchu drogowym. Mundurowi: – Przewożony ładunek nie był właściwie umieszczony, ponadto nie był oznakowany oraz wystawał z pojazdu na odległość większą niż 2 metry.
Finał? Kierowca przewożący pręty otrzymał mandat w wysokości 300 złotych.
Policja:
Na kierującego, który umieści na pojeździe ładunek w sposób nieprzepisowy, policjanci mogą nałożyć mandat karny w kwocie do 3 tysięcy złotych. Pamiętajmy, że nieodpowiednie przewożenie ładunku może się przyczynić do wypadku.
Jakie są zasady bezpiecznego przewożenia ładunków?
- Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
- Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
- nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
- nie naruszał stateczności pojazdu;
- nie utrudniał kierowania pojazdem;
- nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
- Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
Ponadto:
- Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.
- Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę. ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
- ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;
- ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;
- ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego. przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
- ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.