Za benzynę na przymarketowej stacji Tesco zapłacimy 3,40 zł/litr. Olej napędowy kosztuje tam 3,55 zł/litr, zaś LPG 1,37 zł. To z pewnością najniższe ceny w Bolesławcu i jedne z najniższych w regionie. Na pozostałych bolesławieckich stacjach paliwa kosztują powyżej 4 zł za litr. Im dalej na zachód miasta, tym drożej.
Po sąsiedzku, na stacji Orlenu za olej napędowy trzeba było zapłacić o 74 groszy więcej. Litr benzyny 95 kosztuje 79 groszy więcej. Podobnie jest na stacjach Amic (przy rondzie) i Shell przy ulicy Spółdzielczej. Natomiast o kolejne 10 groszy drożej paliwa sprzedają stacje Lotos, BP, Circle K oraz Orlen przy Zgorzeleckiej. Co ciekawe różnica w cenie za litr benzyny 95, między najtańszą i najdroższą stacją w Bolesławcu, wynosi już 89 groszy.
Średnie ceny paliw w Polsce (dane z 29 kwietnia 2020 r. – Polska Izba Paliw Płynnych).
Pb95 – 3,76 zł
ON – 3,92 zł
LPG – 1,62 zł
W marcu 2019 zapytaliśmy największych producentów paliw (koncerny Orlen i Lotos) dlaczego ceny na stacjach paliw w Bolesławcu są tak wysokie i co wpływa na ich kształtowanie?
Przypominamy odpowiedzi obu koncernów:
Grupa Lotos:
Bardzo dziękujemy za podzielenie się z nami swoją opinią na temat poziomu cen paliw w mieście Bolesławiec. Bardzo cenimy sobie wszelkie sygnały, dzięki nim mamy możliwość poznania wizerunku Sieci stacji LOTOS z punktu widzenia naszych Klientów.
W odpowiedzi na Pana sygnał informujemy, że ceny detaliczne paliw na stacjach ustalane są zgodnie ze strategią cenową Firmy, indywidualną dla każdej lokalizacji.
Polityka cenowa uzależniona jest od specyfiki danego mikrorynku. W warunkach zmiennego otoczenia naturalnym jest fakt występowania zróżnicowania cen paliw na różnych stacjach, w różnych częściach kraju.
PKN Orlen:
Uprzejmie informujemy, że PKN ORLEN w kształtowaniu detalicznej polityki cenowej kieruje się wyłącznie wskazaniami biznesowymi, warunkami makroekonomicznymi oraz relacjami podaży i popytu.
Oznacza to, że ceny paliw na stacjach zależą w dużej mierze od niezależnych czynników makroekonomicznych, jak giełdowe notowania gotowych produktów paliwowych, ceny ropy czy relacje kursów walut.
Obok tych niezależnych czynników istotne są też lokalne uwarunkowania, w których funkcjonuje dany obiekt. Chodzi o różnice w cenach gruntu, w kosztach funkcjonowania i utrzymania stacji (np. płace), a także różnice w potencjale sprzedażowym. Ważne jest też bezpośrednie otoczenie konkurencyjne stacji.
Z tego powodu ceny na poszczególnych stacjach mogą się różnić się i są dostosowywane codziennie względem zmieniających się uwarunkowań lokalnych i makroekonomicznych.
Chcielibyśmy zaznaczyć też, że oddzielnym przypadkiem są natomiast stacje franczyzowe, na których decyzje cenowe podejmuje wyłącznie właściciel obiektu.