Przygotuj swoje auto na zimę

Samochód i śnieg
fot. freeimages.com (Mateusz Stachowski) Już za chwilę zmienią się warunki atmosferyczne i zacznie się prawdziwa zima. Okres ten niejednemu kierowcy spędza sen z powiek.
istotne.pl 183 policja, zima, pogoda, samochód

Reklama

Opady śniegu, błoto pośniegowe pojawiające się w chwili wzrostu temperatur, nisko świecące i oślepiające słońce – to jedne z wielu czynników, które wpływają na bezpieczeństwo na drogach w okresie zimowym.

Oblodzona nawierzchnia drogi powoduje często zmniejszenie przyczepności kół naszych pojazdów, co w połączeniu z jazdą z nadmierną prędkością może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Z pewnością bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a co za tym idzie – nasze zdrowie i życie, leżą w naszych rękach.

Zimowe warunki wymagają od nas nie tylko większej wyobraźni i refleksu na drodze, ale także specjalnego przygotowania naszego pojazdu do tego okresu.

Jak przygotować auto na zimę?

Jednym ze standardowych zabiegów przygotowujących do niższych temperatur jest zmiana opon z letnich na zimowe. Wszystko po to, aby czuć się w pojeździe bezpiecznie.

Kiedy należy pomyśleć o zmianie opon?

W momencie gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, wszyscy powinni poważnie zastanowić się nad zmianą opon na zimowe. Opony zimowe i letnie różnią się od siebie materiałami, z których zostały wykonane. Opona zimowa w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza nie twardnieje i zachowuje elastyczność, dzięki czemu lepiej przylega do podłoża. Spowodowane jest to wysoką zawartością krzemionki.

„Zimówki” są stworzone ze specjalnej mieszanki gumowej, która dobrze radzi sobie nawet podczas wyjątkowo mroźnej pogody. Pamiętajmy, że opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję; opona stwardniała nie zapewnia niczego – poza niekontrolowanym poślizgiem.

Czym różnią się opony letnie od „zimówek”?

Opony letnie i zimowe różnią się od siebie nie tylko składami mieszanek, ale także wzorami bieżników. Opony zimowe mają szersze rowki centralne i kilkakrotnie więcej poprzecznych nacięć bieżnika, czyli tzw. lameli.

Inna budowa ma na celu szybsze i skuteczniejsze odprowadzanie wody i błota pośniegowego oraz zapewnienie lepszej przyczepności na śniegu. Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do bieżnika opon letnich.

Nie da się ukryć, że opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy w zimowych warunkach. Objawia się to zwłaszcza w skróconej drodze hamowania. Specjalna rzeźba opon zdecydowanie wpływa na kierowanie pojazdem czy choćby hamowanie, ale pamiętajmy, że jeśli bieżnik jest mocno zużyty, to opona nie trzyma się dobrze nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem.

O czym warto zawsze pamiętać?

Pamiętajmy, że to nie pojazd wpada w poślizg i traci panowanie, a jedynie kierująca autem osoba.

Reklama