E-zakupy – na co zwracać uwagę?

E-zakupy – na co zwracać uwagę?
fot. www.sxc.hu (sqback) Coraz częściej decydujemy się na zakupy przez internet. Po pierwsze, nie trzeba wychodzić z domu, po drugie, jest większy wybór niż w sklepie. I po trzecie, często ceny są atrakcyjniejsze. Zdarza się jednak, że padamy ofiarami oszustów.
istotne.pl powiatowy rzecznik konsumentów, e-zakupy

– Warto pamiętać, że kupując przez internet, nadal jesteśmy konsumentami i możemy dochodzić roszczeń wobec nieuczciwego sprzedawcy. Przedsiębiorca, który sprzedaje swoje towary lub usługi przez internet, również musi przestrzegać obowiązującego w Polsce prawa. Dotyczy to również przedsiębiorców, którzy mają zarejestrowaną działalność poza granicami naszego kraju, ale kierują ofertę do polskiego konsumenta – mówi Wiesława Sulima, powiatowa rzeczniczka konsumentów.

Przed dokonaniem zakupu przez internet warto sprawdzić dane sprzedawcy i wystawione o nim opinie. Jeśli nie ma w nich nazwy firmy, adresu czy danych kontaktowych, lepiej zrezygnować z zakupów. Jeśli już zdecydowaliśmy się na jakiś towar bądź usługę, warto dokładnie przeczytać umowę i warunki zapłaty. Zdarza się bowiem, że po dokonaniu zakupu musimy ponieść dodatkowe koszty związane z dostawą, rejestracją na portalu czy nawet pakowaniem. Te informacje są zazwyczaj napisane drobnym druczkiem i w takim miejscu, żeby konsument nie zwrócił na nie uwagi. Jeśli nie jesteśmy pewni rzetelności sprzedawcy, zawsze lepiej skorzystać ze sposobu zapłaty – za pobraniem.

– Umowa zakupu zawarta na odległość, czyli na przykład przez internet, może być rozwiązana bez ponoszenia żadnych kosztów i podania przyczyny w terminie do 10 dni od dnia jej podpisania. W tym zakresie już niedługo nastąpi znacząca dla konsumentów zmiana. 25 grudnia bowiem wchodzą w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi termin 10 dni na odstąpienie od umowy zostanie wydłużony do 14 dni – dodaje Wiesława Sulima.

Powiat Lubiński/ii