Ludobójstwo zaczyna się od słów: Żyd, pedał, ciapaty

Ludobójstwo zaczyna się od słów: Żyd, pedał, ciapaty
fot. ZSOiZ Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu przystąpiła do bardzo zacnego i chwalebnego ogólnopolskiego programu „Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi”, realizowanego we współpracy z Amnesty International.
istotne.pl amnesty international, zsoiz bolesławiec

W środę, 8 listopada, odbyły się ostatnie, trzecie warsztaty z tego cyklu. Zajęcia „Bo liczy się człowiek! Mowa nienawiści i homofobia”, przeprowadził nauczyciel Paweł Domzalski.

Uczniowie najpierw wysłuchali wykładu, by poznać czym jest mowa nienawiści i jej główne wyznaczniki. Młodzież poznała także korzenie mowy nienawiści oraz mechanizmy wspierające stereotypy. Prowadzący zwrócił uwagę na konsekwencje przestępstw z nienawiści oraz przedstawił najważniejsze symbole mowy nienawiści (m.in. krzyż celtycki, swastyka, falanga, runa sig, triskelion czy zakaz pedałowania).

Analizując konsekwencje mowy nienawiści uczniowie analizowali niemieckie grafiki propagandowe dotyczące Żydów, które powstały przed drugą wojną światową. Pytanie, jakie zadano, brzmiało: dlaczego ludzie w nazistowskich Niemczech uwierzyli w taką lub podobną propagandę i jakie stereotypy o Żydach były utrwalane poprzez komiksy? Do jakich uprzedzeń doprowadziły?

Nauczyciel przedstawił także sytuacje pokazujące, że od mowy nienawiści do ludobójstwa jest już bardzo blisko.

Kolejnym etapem warsztatów była analiza wypowiedzi zamieszczanych na portalach społecznościowych dotyczących antysemityzmu, wyglądu i homofobii. Działając w czterech grupach młodzież analizowała teksty źródłowe oraz sytuacje, które mogłyby się wydarzyć w ich najbliższym otoczeniu, próbując wypracować prawidłowe reakcje na mowę nienawiści. Następnie uczestnicy warsztatów obejrzeli filmy, na których nastolatkowie o orientacji homoseksualnej, chłopcy i dziewczęta opowiadają o swoich doświadczeniach szkolnych i rodzinnych związanych z przyznaniem się do swojej orientacji. Pozwoliło to przybliżyć problem homofobii w środowisku szkolnym czy domowym.  Przeanalizowano komiks poświęcony temu zagadnieniu oraz wypełniono kartę pracy, w której określono sposoby reagowania na dyskryminację i znęcanie się.

W podsumowaniu osoba prowadząca zainicjowała burzę mózgów, prosząc osoby uczestniczące o podawanie przykładów działań i zachowań, które mogą być wspierające dla osób LGB w klasie. Młodzież bardzo pozytywnie odniosła się do omawianych zagadnień i zaplanowano w przyszłości kolejne spotkania dotyczące tej problematyki.