Straszne! Od początku czerwca utonęło w Polsce 129 osób

Straszne! Od początku czerwca utonęło w Polsce 129 osób
fot. istotne.pl Przecenianie własnych możliwości podczas kąpieli i brak należytej opieki nad dziećmi mogą być tragiczne w skutkach. Słaba wyobraźnia i brawura są w stanie doprowadzić do tragedii całych rodzin – podkreślają bolesławieccy mundurowi.
istotne.pl policja, utonięcie

Bolesławieccy policjanci apelują o rozwagę do osób wypoczywających nad wodą. Mundurowi: – Wyjątkowo ciepły czerwiec skutkował dużą ilością ofiar. Od początku czerwca do 10 lipca na terenie całego kraju odnotowano aż 129 przypadków utonięć.

Co więcej, rzecz dotyczy też naszego terenu: pod koniec czerwca w Gierałtowie utonął 48-letni mieszkaniec gminy Nowogrodziec.

Jakie są najczęstsze przyczyny utonięć?

  • brak umiejętności pływania
  • brawura, przecenianie swoich sił i umiejętności pływackich
  • pływanie w stanie nietrzeźwym. Alkohol powoduje zaburzenia zmysłu, równowagi i orientacji
  • niedocenianie niebezpieczeństwa w wodzie
  • pływanie w miejscach zabronionych
  • skoki na główkę do wody w nieznanym miejscu.

Jakie są zasady bezpiecznej kąpieli?

  • pływaj tylko w miejscach strzeżonych, czyli tam, gdzie jest ratownik wodny. Bardzo lekkomyślne jest pływanie w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana. Informują o tym znaki i tablice. Na kąpieliskach strzeżonych znajdziemy również dwa rodzaje flag: białą i czerwoną. Jeśli jest wywieszona biała flaga, wówczas kąpiel jest dozwolona. Flaga czerwona oznacza zakaz kąpieli w danym miejscu. Nie wolno też pływać na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych
  • zapoznaj się i zawsze przestrzegaj regulaminu kąpieliska, na którym przebywasz. Stosuj się do uwag i zaleceń ratownika
  • nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni
  • nie pływaj w czasie burzy, mgły oraz wtedy, gdy wieje porywisty wiatr
  • nie skacz rozgrzany do wody. Przed wejściem do wody ochlap nią klatkę piersiową, szyję, głowę, aby uniknąć wstrząsu termicznego
  • nie pływaj w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub gdzie wiesz, że występują zawirowania wody lub zimne prądy. Pływaj w miejscach dobrze Ci znanych
  • nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Może się to skończyć śmiercią lub kalectwem. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki na główkę
  • nie baw się w podtapianie innych osób korzystających z wody, spychanie do wody z pomostów, z materacy
  • pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak i nadmuchiwane koło
  • nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu. Nie wolno również łączyć alkoholu z uprawianiem sportów wodnych
  • kąpiąc się na kąpieliskach, zwracaj uwagę na osoby obok Ciebie. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował Twojej pomocy. Jeżeli będziesz w stanie mu pomóc, to uczyń to, ale w granicach swoich możliwości. Jeżeli nie będziesz się czuł na siłach, to zawiadom właściwe służby oraz inne osoby
  • nie przystępuj do pływania na czczo – wzmożona przemiana materii osłabia Twój organizm
  • nie pływaj również bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje
  • nie przeceniaj swoich umiejętności pływackich. Jeżeli chcesz wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyń asekurowany przez łódź
  • po kąpieli nie jest wskazany duży wysiłek fizyczny. Nie przebywaj w wodzie zbyt długo ani też nie wchodź do niej po zbyt krótkiej przerwie
  • intensywny wysiłek wzmaga łaknienie i dlatego po ukończeniu pływania należy coś zjeść. Dzieci powinny zjeść obowiązkowo lekki posiłek
  • nie wypływaj za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne
  • należy szybko wyjść z wody, gdy odczuwasz zmęczenie lub doznałeś skurczu mięśni.

Jakie są numery alarmowe?

WOPR – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe :

  • dla telefonów komórkowych: 601 100 100
  • dla telefonów stacjonarnych: 0 601 100 100
  • ogólnoeuropejski numer alarmowy: 112.

Policja: – Pamiętajmy, że bezpieczna kąpiel to zdrowie i życie nasze oraz najbliższych. I że zależy to często od nas samych!