Kolejarze zapewniają: Zima nas nie zaskoczy. 180 zespołów szybkiego reagowania, 280 maszyn

Tory zimą
fot. unsplash.com (Casey Tucker) Stały monitoring sieci kolejowej, bieżąca informacja pasażerska, dostosowane do warunków zimowych wagony, zespoły szybkiego reagowania i sprzęt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do odśnieżania torów – tak kolejarze przygotowali się do zimy. PLK S.A. oraz przewoźnicy ustalili zasady współpracy w warunkach zimowych, aby zapewnić jak najlepsze warunki podróży.
istotne.pl 183 pkp

Reklama

Nad utrzymaniem odpowiedniego stanu torów czuwają pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Do pracy w warunkach zimowych wyznaczono 180 zespołów szybkiego reagowania. W dyspozycji jest 280 maszyn do odśnieżania, m.in. pługi, odśnieżarki, kombajny.

W akcjach zimowych uczestniczyć może 66 pociągów sieciowych PKP Energetyka, przystosowanych do odladzania sieci trakcyjnej. Przewidziano zabezpieczenie preparatem antyoblodzeniowym ponad 4 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach. Prawie 20 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu.

Utrzymaniem obiektów kolejowych w zimie, m.in. kładek i peronów, zajmują się firmy sprzątające. Do ich obowiązków należy odśnieżanie i usuwanie lodu. Częstotliwość działań dostosowywana jest do warunków pogodowych.

– W akcji zimowej prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. może uczestniczyć kilkanaście tysięcy osób. Wykorzystujemy monitoring warunków atmosferycznych, aby zespoły pracowników i sprzęt do odśnieżania jak najlepiej zapewniały przejezdność linii. Bieżąca współpraca z przewoźnikami ułatwia organizację podróży w przypadkach ewentualnych ograniczeń ruchu. W sytuacjach trudnych uruchamiamy zespoły zarządzania kryzysowego – mówi Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zimowym utrzymaniem PLK S.A. obejmują perony, kładki i dojścia dla pieszych, ponad 18 tys. km linii, blisko 25 tys. mostów i wiaduktów, ponad 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Rezerwowe wagony i regularne przeglądy taboru

PKP Intercity przygotowały cały tabor i stacje postojowe do eksploatacji w warunkach zimowych. W Warszawie działa nowa, w pełni zautomatyzowana ekologiczna myjnia, która w zimie zapewni sprawne przygotowanie pojazdów do podróży i przyspieszy czyszczenie.

– Kolej w Polsce przeżywa prawdziwy renesans. W tym roku przewieźliśmy już 50 milionów pasażerów, co jest rekordem w 20-letniej działalności spółki. Spodziewamy się, że ruch w okresie zimowym, zwłaszcza świąteczno-noworocznym i feryjnym, nie osłabnie, a to oznacza dla nas ogromne wyzwanie. Zimą na wszelkie możliwe scenariusze będziemy przygotowani – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Od początku września do 21 listopada 2022 r. wykonano przeglądy wszystkich pojazdów, jakimi dysponuje spółka. W ramach przygotowania do zimy przeprowadzono przeglądy oraz dokonano weryfikacji stanów magazynowych podzespołów oraz części zamiennych, które mają służyć jak najszybszemu eliminowaniu potencjalnych usterek taboru.

Dworce czynne całodobowo

W okresie zimowym, gdy będą spadki temperatury poniżej -10°C, wszystkie dworce czynne całodobowo nie będą zamykane na nocną przerwę techniczną. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.

7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. Pracownicy Centrum współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach, nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień CWK uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji.

Reklama