Dworzec Węgliniec przebudowany i otwarty dla podróżnych

Dworzec Węgliniec przebudowany i otwarty dla podróżnych
fot. PKP S.A. Ceglana, bogato zdobiona detalem elewacja, przestronna poczekalnia ze specjalną strefą dziecka, kameralna sala kinowa oraz przestrzeń wystawiennicza – to i wiele więcej czeka na podróżnych odwiedzających dworzec w Węglińcu. 29 sierpnia został on otwarty po przebudowie.
istotne.pl 183 kolej, pkp, węgliniec

Reklama

Inwestycja trwała nieco ponad półtora roku. W tym czasie zrealizowano jeden z najbardziej złożonych projektów. Objął on budynki tzw. Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do dworców. Dzięki niemu pochodzący z 1865 roku tzw. Nowy Dworzec odzyskał swój historyczny blask. Kompleksową renowację przeszła bogato zdobiona detalem ceglana elewacja. Znajdziemy na niej wzory kwietne, kolumny w stylu korynckim, a także postacie zwierząt, w tym m.in. orłów. W partiach szczytowych elewacji odtworzono zegary. Uwagę zwracają również grafitowe, żeliwne kolumny ze zdobionymi kapitelami, na których oparto przylegającą do dworca wiatę ze świetlikami. Całość uzyskanego w ten sposób efektu podkreśla w nocy nowa iluminacja budynku.

Równie wspaniale wygląda wnętrze dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się na parterze, w zachodniej części budynku, w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy. Podróżni znajdą tam przestronną, jasną poczekalnię z oświetleniem nawiązującym do historycznego charakteru dworca. Wyposażono ją w ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowością jest również specjalna strefa dziecka, znajdująca się za szklaną witryną. W przestrzeni obsługi podróżnych nie zabraknie toalet oraz niewielkiego lokalu na wynajem. Równie ciekawie prezentuje się wschodnia część budynku. W dawnej poczekalni 1. i 2. klasy zlokalizowano kameralną salę kinową oraz powierzchnię wystawienniczą. Mieści się tam również posterunek Straży Ochrony Kolei.

Dzięki współpracy spółek kolejowych udało się uzyskać wspaniały efekt w postaci zmodernizowanego kompleksu dworca w Węglińcu. Jestem przekonany, że ten historyczny, bo pochodzący z XIX wieku, dworzec będzie doskonale służyć podróżnym i spełni wszystkie ich oczekiwania, a dzięki prowadzonej przez samorząd strefie kultury stanie się dla mieszkańców również miejscem spotkań – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Otwarcie dworca w Węglińcu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta z bogatymi tradycjami kolejowymi zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Węglińca, centrum lokalnej społeczności oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją po województwie dolnośląskim. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Kompleks dworca Węgliniec po przebudowie to nie tylko wspaniałe, historyczne budynki. To również komfortowy, bezpieczny, ekologiczny oraz spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych dworzec kolejowy, a także przestrzeń, gdzie podróżni i mieszkańcy znajdą, prowadzoną przez samorząd, salę kinową i wystawową. Przy realizacji tej inwestycji należy również podkreślić współpracę i koordynację prac z PKP PLK S.A. dzięki czemu udało się uzyskać tak fantastyczny efekt końcowy – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki inwestycji dworzec stał się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiającym korzystanie z niego tej grupie podróżnych. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące. Poprawiło się bezpieczeństwo zarówno w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

Dworzec jest również bardziej przyjazny środowisku. Dzięki odtworzonej na wzór historycznej stolarce okiennej i drzwiowej, dociepleniu od wewnątrz stał się on mniej energochłonny. Poza tym zastosowano w nim energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Do optymalizacji zużycia energii cieplnej, elektrycznej i wody przyczynia się również system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który nadzoruje pracę urządzeń i instalacji.

Poza budynkiem tzw. Nowego Dworca przebudowę przeszedł, wybudowany w 1846 roku, Stary Dworzec. Swoim wyglądem przypomina on zamek obronny z dwoma symetrycznym wieżami o wysokości 18,6 metra każda. Renowację przeszła elewacja budynku, na której odtworzono szereg detali architektonicznych, w tym m.in. boniowania czy gzymsy. Uwagę zwraca również zegar, a także niewielka loggia oparta na stylowych kolumnach z balustradą z motywami kwietnymi. Wnętrze dawnego dworca zostało przystosowane pod biura dla spółek kolejowych.

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu objęła swoim zasięgiem również niewielki historyczny budynek dawnych kas towarowych, który stał się stanicą rowerową ze stojakami i punktem mycia rowerów. Inwestycja objęła także korektę wejścia na kładkę nad torami biegnącą w kierunku miasta, na którą można dostać się windą. W sąsiedztwie dworca zlokalizowano również elementy małej architektury.

PKP S.A.:

Przy realizacji inwestycji niezwykle ważna była współpraca ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządca infrastruktury przeprowadził m.in. prace związane z zaprojektowaniem i budową pochylni z kładki dla pieszych w kierunku ulicy Kolejowej oraz krawędzi peronowych sąsiadujących z budynkiem dworca Węgliniec. Dzięki tym działaniom kompleks dworca jest w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Ponadto PKP PLK S.A. przeprowadziły również przebudowę pozostałych peronów na stacji Węgliniec wraz z ich infrastrukturą techniczną.

Spółka dodaje:

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. zakończona przebudowa dworca w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023. Łączny koszt inwestycji to nieco ponad 41 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a w części dotyczącej wiat peronowych, korekty wejścia na kładkę i windy – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykonawcą robót budowanych była firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, a projekt przebudowy kompleksu dworca opracowała TPF Sp. z o. o. z Warszawy; nadzór inwestorski pełniła firma SAFAGE SAS z Warszawy.

   

Reklama