136 osób zginęło na dolnośląskich drogach. 4770 pijanych i 550 naćpanych kierowców

Karetka
fot. istotne.pl Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu: – Styczeń to czas na podsumowanie tego, co wydarzyło się podczas ostatnich dwunastu miesięcy.
istotne.pl 183 policja, wypadek

Reklama

Na terenie województwa dolnośląskiego w komórkach ruchu drogowego służbę pełni 767 funkcjonariuszy i każdego dnia czuwają oni nad bezpieczeństwem osób przemieszczających się różnego rodzaju pojazdami po drogach naszego regionu. Policjanci, noszący dumnie na głowach białą czapkę, czują się współodpowiedzialni za bezpieczeństwo kierowców i ich pasażerów, a ich zaangażowanie skutkuje z roku na rok zmniejszeniem ilości poważnych i niejednokrotnie tragicznych w skutkach zdarzeń – informuje asp. szt. Łukasz Dutkowiak, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.

I wylicza:

W roku 2022 odnotowaliśmy 1896 wypadków, w których niestety zginęło 136 osób, a rannych zostało 2228. To o 47 wypadków mniej niż w roku 2019 i o 80 osób mniej, które zginęły w związku z tego typu zdarzeniami na drogach, a także mniej o 65 osób rannych.

Ale zaraz dodaje: – Jednak każdy wypadek, gdzie ginie człowiek, jest to o jeden wypadek za dużo i tragedia dla rodziny. W 2022 roku wypadków było wprawdzie o 158 więcej niż w roku ubiegłym, ale skuteczne policyjne działania i wprowadzone zmiany w przepisach, które doprowadziły do zwiększenia wysokość grzywien nakładanych na nieodpowiedzialnych kierowców w postępowaniu mandatowym, przyniosły wyraźną poprawę bezpieczeństwa na drogach miast i powiatów. Efekty – to o 43 ofiary śmiertelne wypadków mniej niż w roku 2021, a także mniej o 29 niż w 2020.

Oraz uzupełnia:

Z prowadzonych przez policjantów analiz stanu bezpieczeństwa wynika, że liczba wypadków w ubiegłym roku, a także ilość osób rannych, nie przekłada się bezpośrednio na wzrost liczby najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń. Kierowcy w większym stopniu niż w latach ubiegłych stosują się do obowiązujących przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, a w szczególności kierując pojazdami, rzadziej przekraczają dopuszczalne prędkości. Ma to bezpośredni wpływ na skutki zaistniałych wypadków, w tym zmniejszenie stopnia doznanych obrażeń przez ich uczestników.

Z ruchu wyeliminowano w 2022 r. 4770 nietrzeźwych kierujących. Aspirant szt. Ł. Dutkowiak: – To o 107 więcej niż w roku 2021, co pokazuje, że nadal należy walczyć z tą sytuacją na polskich drogach. Rekordzista tego niechlubnego zestawienia miał ponad 4 promile alkoholu w organizmie, gdy wpadł w ręce mundurowych, jadąc swoim samochodem w takim właśnie stanie.

Funkcjonariusze zatrzymali w ub.r. także 550 kierowców, którzy zdecydowali się wsiąść za kierownicę pojazdów, będąc pod wpływem środków odurzających.

Mundurowi nie stosowali taryfy ulgowej – nie było pobłażania dla tych kierowców, którzy swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem stwarzali realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Do takich osób zaliczają się m.in. kierujący przekraczający prędkość. W 2022 roku z powodu przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym zatrzymano 2104 kierujących. Rzecznik: – To sporo, ale o ponad 1523 mniej niż przed zmianami w taryfikatorze wprowadzonymi na początku ubiegłego roku. Pokazuje to, że kierowcy w trosce o własny portfel jeżdżą wolniej i tym samym bezpieczniej.

I podsumowuje:

Służby prewencyjne nie ustają w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, sięgając po coraz bardziej skuteczne metody i nowoczesny sprzęt. Kontrole kierowców to już nie tylko zatrzymania za pomocą trzymanej w ręku tarczy, zwanej przez dzieci ,,lizakiem”, lub sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Policjanci wykorzystują w służbie specjalistyczne urządzenia do pomiaru prędkości i emisji spalin, a także bezzałogowe statki powietrzne i przy ich pomocy monitorują ruch na drogach. Niezmiernie ważne są też działania funkcjonariuszy pełniących służbę w ramach grup SPEED, to oni głównie, w nieoznakowanych radiowozach z wideorejestratorami, dyscyplinują brawurę i brak rozsądku niektórych nieodpowiedzialnych kierujących.

I zapowiada: – Rok 2023 będzie kolejnym, gdzie mundurowi priorytetowo podchodzić będą do kwestii szeroko pojętego bezpieczeństwa w ruchu.

Reklama