Zakamarki nowo otwartego dworca PKP w Bolesławcu

Zakamarki nowo otwartego dworca PKP w Bolesławcu
fot. istotne.pl Zobaczcie na filmie i zdjęciach nowy dworzec kolejowy. Pokazujemy wszystkie miejsca dostępne dla podróżnych.
istotne.pl 1 pkp, dworzec pkp

Dworzec kolejowy jest już otwarty dla podróżnych. Na filmie prezentujemy wszystkie miejsca, do których dostęp mają podróżni.

Przed budynkiem na schodach umieszczono ławki. Fajny pomysł! Po lewej stronie dworca jest wiata rowerowa oraz miejsca pod gołym niebem dla rowerów. Cały dworzec jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych, w tym osób niewidzących i niedowidzących. Oznaczenia na schodach są kontrastowe, wszystkie poręcze, tam gdzie są ścieżki dla niepełnosprawnych, wyposażone są w tabliczki z językiem Braille’a. W środku i na peronie są tablice multisensoryczne z mapą dworca. Drzwi otwierają się automatycznie.

W holu dworca są nowe, elektroniczne tablice informacyjne przyjazdów i odjazdów. System będzie wdrożony na całej linii między Wrocławiem a Zgorzelcem. Tablice będą też wkrótce na peronach.

Dworzec będzie otwarty całą dobę. Będzie na nim też całodobowa ochrona. Toalety, których jest sporo, będą bezpłatne. Cały budynek wewnątrz i teren na zewnątrz jest monitorowany przez kilkadziesiąt kamer. W holu i innych pomieszczeniach zamontowana jest klimatyzacja.

Renowacji poddano elewację modernistycznego budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Zyskała ona bardziej neutralny kolor, który doskonale współgra z brązowa stolarką drzwiową z geometrycznymi podziałami inspirowanymi modernizmem oraz stolarką okienną w kolorze starej bieli. Na uwagę zasługują również kolumny jońskie z piaskowca znajdujące się przy drzwiach wejściowych do przestrzeni obsługi podróżnych.

W wystroju holu-poczekalni połączono elementy historyczne z nowoczesnością. Z pietyzmem odnowiono zabytkowe wnętrze, poddając konserwacji akwamarynowe płytki znajdujące się na ścianach oraz kolumnach holu oraz ceramiczne detale wieńczące okładzinę i kapitele kolumn. Wnętrze wyposażono w ławki, kosze, gabloty na rozkłady jazdy a także nowoczesne oświetlenie, w formie owalnych opraw sufitowych. Strefa obsługi podróżnych (poczekalnia, kasy biletowe, pomieszczenie dla rodziców z dziećmi, toalety) została połączona z przestrzenią komercyjną, gdzie w niedalekiej przyszłości otworzy się kawiarnia. Znaczną powierzchnię w budynku dworca na pierwszym piętrze zajmą również pomieszczenia biurowe przewidziane dla jednostki Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze.

Inwestycja sprawiła, że dworzec stał się również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Wprowadzono na nim energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą, a także wiele rozwiązań ograniczających straty ciepła. Dla optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody wprowadzono systemy BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń na dworcu. Z kolei dla poprawy bezpieczeństwa budynku i podróżnych – nowoczesne systemy monitoringu, antywłamaniowe oraz przeciwpożarowe.

– Dworzec w Bolesławcu to szesnasta inwestycja, którą zakończyliśmy w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej dworzec w mieście słynącym ze wspaniałej ceramiki odzyskał historyczne piękno i stał się obiektem nowoczesnym. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył mieszkańcom i wszystkim turystom odwiedzającym Bolesławiec – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Zmiany objęły najbliższe otoczenie dworca. Dawny budynek szaletu odnowiono i przekształcono w wiatę rowerową. Znalazły się tam również pomieszczenia techniczne. W sąsiedztwie dworca powstał również parking rowerowy i zamontowano nowe elementy małej architektury.

Zakończona właśnie przebudowa dworca w Bolesławcu kosztowała 19,6 mln zł brutto i była szesnastym projektem sfinalizowanym w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., roboty budowlane wykonała firma LINDNER POLSKA Sp. z o.o., a dokumentację projektową opracowała Anarchi Group Sp. z o.o. Natomiast nadzór inwestorski pełniła SAFAGE SAS.

Dworzec w Bolesławcu wybudowano w 1845 roku. Jednak już w 1866 roku został on rozbudowany o charakterystyczną dla budynku wieżę. Współczesna bryła dworca jest wynikiem przebudowy obiektu z 1926 roku, dzięki której nabrał on modernistycznego charakteru. Gmach został wtedy znacznie powiększony o nowe powierzchnie, w tym hol kasowy i nowe poczekalnie dla podróżnych kilku klas.