– Za półmetkiem jest zabezpieczanie ścian poszerzonego już tunelu kolejowego koło Trzcińska na linii Wrocław–Jelenia Góra. Zastosowana w tunelu technologia pozwala na wykonywanie prac i przejazd pociągów – wyjaśnia Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
I dodaje: – Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w trzystumetrowym tunelu koło Trzcińska zwiększa możliwości kolei na Dolnym Śląsku. Po zakończeniu robót możliwy będzie równoczesny przejazd pociągów po obu torach na trasie Wrocław–Jelenia Góra. Dotychczas – ze względu na zbyt małą szerokość – zabraniały tego przepisy.
Nowoczesna maszyna „TEM” poszerzyła obiekt do wymaganych rozmiarów: z ok. 8,3 m do ponad 11 m. Rzecznik:
Teraz przy wykorzystaniu ruchomego szalunku realizowana jest docelowa obudowa tunelu. Ukończono już połowę końcowej obudowy tunelu. Ściany konstrukcji tworzą przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego i realizację prac. W ciągu doby przez tunel przejeżdża ponad 30 pociągów.
Jaki jest koszt inwestycji?
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, które jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław–Zgorzelec na odcinku Wrocław–Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”, przewidywane jest obecnie na II kwartał 2024 r.