Witaminy niezbędne do zdrowego funkcjonowania organizmu – kiedy suplementować?

Witaminy niezbędne do zdrowego funkcjonowania organizmu – kiedy suplementować?
fot. freeimages.com (cjcj) Wszystkich witamin potrzebnych organizmowi powinna dostarczać dieta. W niektórych przypadkach konieczna jest jednak dodatkowa suplementacja.
istotne.pl zdrowie, warzywa

Kiedy warto przyjmować preparaty witaminowe w celu uniknięcia niedoborów? Kto w szczególności powinien stosować odpowiednio dobrane suplementy diety?

Kiedy warto rozważyć suplementację witamin?

Czasem zdarza się, że dieta nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na składniki odżywcze, np. w okresie intensywnego wysiłku fizycznego czy umysłowego. Co zrobić w sytuacji, gdy podejrzewa się ryzyko wystąpienia niedoborów? Pierwszym krokiem powinna być konsultacja z lekarzem rodzinnym. W razie potrzeby zostaną zlecone badania diagnostyczne. Jeżeli dodatkowa suplementacja okaże się konieczna, lekarz czy farmaceuta pomoże w dobraniu właściwego preparatu. Odpowiednio dostosowany do indywidualnych potrzeb suplement zapewni organizmowi niezbędne witaminy istotne dla prawidłowego funkcjonowania. Ponadto można udać się do dietetyka, który pomoże dostosować codzienną dietę do zapotrzebowania na określone składniki.

Uzupełnianie witaminy D konieczne w okresie poza latem

Substancją, której suplementację zaleca się każdemu bez względu na wiek czy styl życia, jest witamina D. Jej niedobory stwierdza się u aż 90% mieszkańców naszego kraju. Dieta nie jest w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Najlepszym źródłem witaminy D pozostaje synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego. O ile w cieplejszych miesiącach często przebywamy na słońcu i nasze ciała mogą wytworzyć niezbędną ilość substancji, przez pozostałą część roku konieczne okazuje się wprowadzenie suplementacji w dawkach dostosowanych do wieku i masy ciała.

Suplementacja witamin w ciąży

Kobiety planujące ciążę powinny przygotować się do tego szczególnego stanu poprzez rozpoczęcie przyjmowania kwasu foliowego. Wprowadzenie suplementacji zaleca się na minimum miesiąc przed planowanym poczęciem. Kwas foliowy zmniejsza ryzyko powikłań związanych z ciążą, uczestniczy w podziałach komórkowych, syntezie kwasów nukleinowych i czerwonych krwinek. Suplementacja składnika chroni przed powstaniem wad wrodzonych u dzieci, poprawia ich rozwój neurologiczny oraz funkcje mózgu. Zmniejsza też ryzyko wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Poza przyjmowaniem kwasu foliowego u ciężarnych wskazana jest suplementacja witaminy D, żelaza i jodu. Najczęściej poleca się preparaty wieloskładnikowe opracowane z myślą o potrzebach kobiet w ciąży i karmiących.

Jakie witaminy i minerały powinni przyjmować weganie i wegetarianie?

Weganie i wegetarianie ze względu na rezygnację ze spożywania produktów odzwierzęcych mogą być narażeni na niedobory witamin B12 i D3, żelaza, wapnia, cynku oraz jodu. Jeżeli dieta nie pokrywa zapotrzebowania na te składniki, należy rozpocząć suplementację. Przede wszystkim warto wykonać badanie krwi i skonsultować jego wyniki ze specjalistą w celu dobrania odpowiedniego preparatu witaminowego.

Suplementacja witamin przy nietolerancjach pokarmowych

Chorujący na celiakię i inne osoby stosujące dietę bezglutenową mogą być narażone na niedobory witamin B12, D, kwasu foliowego, żelaza i wapnia. W ich przypadku najlepiej skonsultować się z lekarzem, który pomoże dopasować suplement do szczególnych potrzeb żywieniowych. Osoby z nietolerancją laktozy są natomiast narażone na niedobór witamin B2, D i wapnia. Również w tym wypadku wskazana jest konsultacja lekarska.

Jakie witaminy polecane są osobom po 50. roku życia?

Osoby, które ukończyły 50. są narażone na niedobory kwasu foliowego, wapnia oraz witamin B3 i B12. Jeśli dieta nie pokrywa dziennego zapotrzebowania na te składniki, warto rozważyć dodatkową suplementację. Ponadto chorym na osteoporozę zaleca się suplementację wapnia i witaminy D.

Zbilansowana i urozmaicona dieta dostarczy niezbędnych witamin i składników mineralnych większości dzieci i dorosłych. W niektórych sytuacjach – np. w ciąży albo w przypadku wystąpienia nietolerancji określonych pokarmów – może wystąpić jednak konieczność suplementowania potrzebnych składników. Ponadto każdemu w okresie od maja do września zaleca się przyjmowanie witaminy D. W razie wątpliwości co do dawkowania, warto skonsultować się z lekarzem albo farmaceutą.

tekst zlecony