Kolej źle wpływa na nietoperze?

Nietoperz
fot. freeimages.com (M Nota) Kolej nie zagraża nietoperzom, nietoperz nie przeszkadza kolei. Tak wynika z badań, które w ponad 20 lokalizacjach w Polsce przeprowadziły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim.
istotne.pl 183 kolej, pkp, ekologia, nietoperz, uwr

Reklama

Nocek rudy, borowiec wielki, karlik i mroczek późny wiedzą, jak żyć przy linii kolejowej. Potwierdziły to badania zachowań 13 różnych gatunków nietoperzy. Przy użyciu detektorów ultradźwiękowych PKP PLK i Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego od kwietnia do września badały zachowania nietoperzy. Analizowano sytuację zwierząt na odcinkach 9 linii kolejowych w różnych regionach Polski. Do badań wykorzystywano także kamerę termowizyjną oraz psa.

Nietoperz do sieci nie wleci

Nietoperze rzadko lecą nad torami poniżej sieci trakcyjnej (ponad 5 m). Jeśli pokonują linię kolejową w poprzek, to podwyższają lot. W dzień wykorzystują mosty i przepusty jako schronienia. Linie kolejowe są dla nietoperzy szlakiem migracji. „Wędrują” wzdłuż sieci trakcyjnej oraz pasów zieleni w pobliżu linii. Sieć trakcyjna oraz energetyczna nie odstraszają ich i nie wpływają na zmiany tras przelotów.

– Przeprowadzenie szczegółowych analiz dotyczących migracji nietoperzy wzdłuż linii kolejowych oraz dokonanie oceny wpływu transportu kolejowego na populacje nietoperzy było niezbędne. Wyniki badań stanowią istotne wsparcie w projektowaniu inwestycji prowadzonych przez PLK w zakresie ich oddziaływania na środowisko – podkreśla Ewa Makosz, dyrektorka Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nietoperz pod mostem

– W naszym kraju można spotkać 26 chronionych gatunków nietoperzy, część z nich egzystuje na obszarach Natura 2000, spośród których ponad 100 przecinanych jest przez linie kolejowe. Przeprowadzone wraz z PLK badania potwierdziły, że prowadzony ruch pociągów nie wpływa negatywnie na występowanie nietoperzy – mówi Joanna Furmankiewicz z Uniwersytetu Wrocławskiego.

– Nietoperze bardzo aktywnie wykorzystują teren kolejowy. Unikają jednak przestrzeni pomiędzy torem a siecią trakcyjną, gdzie poruszają się pociągi – dodaje chiropterolog Marcin Pakuła.

Badania Wydziału Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego to jedno z pierwszych tego typu opracowań w Polsce. Naukowcy wykorzystali monitoring m.in. z linii nr 3 na odc. Kramsk–Konin, linii nr 4 Psary–Góra Włodowska czy linii nr 9 na odc. Zajączkowo Lubawskie–Iława Główna.

Kolej przyjazna dla sąsiadów – z natury

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują inwestycje z uwzględnieniem potrzeb środowiska naturalnego. Analizowane jest oddziaływanie kolei na florę i faunę. Inwestor chce maksymalnie ograniczać ten wpływ. Zarządca infrastruktury przeprowadził już badania wpływu linii kolejowych na dzikie zwierzęta. Wykazały one, że infrastruktura nie stanowi dla nich istotnej bariery: http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/lis-i-borsuk-w-kolejowej-fotopulapce-3198/.

W najbliższym czasie planowane są kolejne ekspertyzy, m.in. badanie oddziaływania kolei na mieszkańców rzek. Opracowania pozwalają m.in. na sprawne prowadzenie procedur związanych z ochroną środowiska.

Reklama