Uczniowie milczą lub szepczą w Szkole Podstawowej nr 2 w Bolesławcu

Dziewczynka trzymająca się za ucho
fot. 123rf Od października 2022 roku w SP nr 2 realizowany jest projekt „Lubię ciszę”. Powstał on z myślą o potrzebie zwrócenia uwagi na problem nadmiernego hałasu nie tylko w szkole, lecz także w codziennym życiu.
istotne.pl 86 sp2 bolesławiec, szkoła

Reklama

W Szkole Podstawowej nr 2 organizowany jest – w miarę możliwości – raz w miesiącu szkolny „Dzień Ciszy”. W tym dniu dzwonek jest wyłączony, a uczniowie starają się milczeć lub mówić szeptem. Nauczyciele oceniają w każdej klasie ciszę oraz pracę na lekcji, a wyniki zapisują na specjalnej tablicy. Przerwy międzylekcyjne można spędzić na korytarzu, podwórku szkolnym albo w specjalnie przygotowanych strefach: relaksu oraz gier planszowych. Również podczas przerw ,,strażnicy ciszy” nagradzają najciszej zachowujących się uczniów specjalnymi naklejkami, które następnie są zliczane, a ich suma jest dodawana do zbiorczej punktacji.

Tytuł "Najcichszej Klasy” otrzymuje ten zespół, który uzyska najwięcej punktów. Ponadto w tym dniu przygotowywane są gazetki tematyczne, a niektóre klasy wykonują plakaty o szkodliwości hałasu. Niedawno przeprowadziliśmy również ankietę wśród uczniów zatytułowaną „Czy przeszkadza mi hałas w szkole?”. Jej wyniki zostaną przedstawione podczas marcowego „Dnia Ciszy”.

– Planujemy także odrobinę ściszyć dzwonki w naszej szkole oraz postarać się o zamontowanie na korytarzach Elektronicznego Ucha (Sound Ear Elektronic ), urządzenia, które alarmuje, gdy w pomieszczeniu jest za głośno – wyjaśnia dyrektorka szkoły Irena Sikora-Kołodyńska.

Hałas towarzyszy ludziom prawie przez cały dzień. Szczególnie szkoły są miejscami, gdzie nagminnie przekraczany jest jego dopuszczalny próg – poziom głośności na szkolnej przerwie to granica 85-100 dB.

Problem jest poważny i nawet sami uczniowie powoli zaczynają zdawać sobie z tego sprawę.

– Często słyszymy od nich, że hałas im przeszkadza i takie miejsca, jak strefa relaksu i gier planszowych, są w szkole bardzo potrzebne. Jest to dla pedagogów bardzo ważna informacja zwrotna, dzięki której nauczyciele wiedzą, że projekt wychodzi naprzeciw problemowi i powinien być kontynuowany – dodaje dyrektorka szkoły.

Reklama