Pierwszy z czterech odcinków budowanej A18 jest gotowy. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad:
To ponad 20 km komfortowej autostrady wykonanej w technologii betonowej. Ruch między węzłami Żary Zachód i Iłowa będzie stopniowo puszczany po obu jezdniach w pełnym przekroju, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu, m.in. betonowych zapór rozdzielających kierunki jazdy. Cała operacja będzie prowadzona pod ruchem i zajmie około dwóch tygodni.
Co z odcinkiem Olszyna – Golnice?
Zarządca: – Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18, w kierunku granicy państwa w Olszynie, o parametrach autostradowych w latach 2004–2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km o parametrach autostrady.
Drogowcy dodają: – Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.
Więcej o zakończonym odcinku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad:
Odcinek pomiędzy węzłami Żary Zachód i Iłowa realizowany był w systemie Buduj. Umowa na roboty została podpisana 14 listopada 2019 r. z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł.
Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana, na jej miejscu położona została nowa, a jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 m. Wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe.
Co wykorzystano do budowy?
- 113 tys. kubików mieszanki betonowej, z czego 100 tys. zużyto do wykonania nawierzchni drogi, a 13 tys. do budowy obiektów mostowych. (To ponad połowa ilości zużytego betonu do budowy jednego z najwyższych budynków w Polsce – Sky Tower); <li2,5 tys. ton stali, z czego 500 ton stanowiły elementy konstrukcji nawierzchni (dyble, kotwy, zbrojenie), a 2 tys. pochłonęły konstrukcje obiektów mostowych. (To stanowi blisko jedną czwartą ilości wykorzystanej stali do budowy Stadionu Narodowego).
W okresie największej mobilizacji pracowało na budowie blisko 400 osób – z wykorzystaniem 200 jednostek sprzętowych (m.in. koparek, dźwigów, rozkładarek, palownic, walców, kafarów, zagęszczarek).
Co z pozostałymi odcinkami?
Prace budowlane trwają jeszcze na trzech pozostałych odcinkach:
- granica państwa w Olszynie – Żary,
- Iłowa – granica województw lubuskiego i dolnośląskiego,
- granica województw lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice.
GDDKiA: – Wszystkie mają zostać ukończone jesienią przyszłego roku.