Główne awarie LPG
Problemy z wtryskami gazu
Istnieją dwa rodzaje wtryskiwaczy: serwisowane i nieserwisowane. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z modelami budżetowymi, które wymagają wymiany zestawu naprawczego co 40 tysięcy kilometrów.
Przyczyną interwencji jest fizyczne zużycie lub zablokowanie. Dysze są jednymi z najbardziej obciążonych elementów instalacji gazowej. W związku z naturalnym zużyciem z czasem może dojść do problemów z gniazdem tłoczyska.
Stąd mogą pojawiać się przerwy w pracy silnika na gazie, niestabilność jego działania, drgania podczas jazdy czy utrata mocy.
W przypadku modeli bezobsługowych postępowanie jest proste: jeśli po wyczyszczeniu dysza nie działa poprawnie, należy ją wymienić. Warto zwrócić uwagę, że nieserwisowane dysze działają znacznie dłużej – nawet 200 tysięcy kilometrów. Długa żywotność wynika z precyzyjnego spasowania elementów, co oczywiście wpływa na cenę.
Jednym z czynników wpływających na żywotność wtryskiwaczy gazowych są zatory. Podstawowy filtr w systemie LPG często nie radzi sobie z odpowiednim oczyszczaniem gazu. Dlatego zalecane jest użycie wzmocnionych filtrów fazy gazowej z sumpem.
Częstą przyczyną niestabilnej pracy silnika na gazie jest też nieprawidłowy montaż wtryskiwaczy. Wtryskiwacze powinny być montowane pionowo z niewielkim kątem nachylenia. Ważna jest również długość przewodów od dyszy do podłączenia do kolektora – maksymalna długość to 30 cm. Błędy montażowe mogą prowadzić do szybszego zużycia tłoczyska i powodować problemy z działaniem silnika. Dlatego też, gdy szukasz specjalistów do instalacji gazowej, warto zwrócić uwagę na renomowane miejsca oferujące usługi związane z gazem do samochodu w Warszawie. Wybór sprawdzonych fachowców gwarantuje precyzyjne podejście do montażu i dłuższą żywotność systemu gazowego.
Problemy z reduktorem-parownikiem
Jeśli pozwolimy na niski poziom płynu chłodzącego w układzie, zasoby urządzenia mogą szybko się wyczerpać. Podobne problemy mogą wynikać z błędów w podłączeniu do układu chłodzenia lub nadużyciem rozruchu na zimno. W skrajnych przypadkach może dojść do przegrzewania obudowy reduktora, co zakłóca właściwe przejście propanu-butanu do fazy gazowej. W takim scenariuszu nie tylko sam reduktor cierpi. Brak odpowiedniej ilości gazu może prowadzić do zubożenia mieszanki w cylindrach, grożąc uszkodzeniem zaworów.
Jeśli wydajność parownika nie odpowiada mocy silnika, może dojść do problemów z zasilaniem. Mniejsza ilość gazu oznacza uboższą mieszankę i zwiększone obciążenie termiczne zaworów. Wybierając reduktor, warto uwzględnić nie tylko moc silnika, ale także jego zużycie paliwa. Niektóre silniki mogą mieć niższą moc, ale większe zapotrzebowanie na paliwo. W kontekście nowoczesnych rozwiązań technologicznych warto również zastanowić się nad instalacją gazową 5 generacji, która z pewnością poprawi jakość i efektywność działania całego systemu gazowego w pojeździe.
Problemy z elektryką i okablowaniem gazowym
Możliwe awarie w tej kategorii są różnorodne, ale najczęściej dotyczą one uszkodzonych czujników MAC czy czujników ciśnienia gazu. W takim przypadku jednostka sterująca (ECU) nie otrzymuje informacji o stanie gazu, co skutkuje automatycznym przełączeniem na tryb benzynowy.
Układ zapłonowy nie działa
Jeśli pojazd działa na gazie, ale drży podczas przyspieszania, należy sprawdzić układ zapłonowy. Mimo że przejście na benzynę może wyeliminować objawy, powrót do gazu ponownie je uwidoczni. Mieszanka benzynowa może być zapalana przez słabszą iskrę, podczas gdy propan-butan wymaga silnej iskry, generowanej przez sprawny układ zapłonowy.