23 miliony zł na nowy most kolejowy między Polską i Niemcami

Budowa
fot. www.plk-sa.pl PKP PLK S.A. usprawnią międzynarodowy ruch kolejowy przez Nysę Łużycką. Nowy most Bielawa Dolna–Horka na dolnośląskim odcinku linii E 30 zapewni dwa razy szybszy przejazd większej liczbie pociągów i możliwość transportu cięższych ładunków.
istotne.pl 0 inwestycja, pkp

Reklama

Most nad Nysą Łużycka zastąpi starą przeprawę. Budowa ruszyła po uzyskaniu niezbędnych polskich i niemieckich dokumentów, związanych m.in. z ochroną środowiska. Od lutego trwa rozbiórka wyeksploatowanych konstrukcji. Poprzedziło ją usunięcie toru i przygotowanie przeprawy technologicznej. Stalowe elementy mostu po zdjęciu są cięte i wywożone z terenu budowy. Demontaż zakończy się w maju.

Następnie wykonawca rozpocznie likwidację starych podpór oraz pracę przy żelbetowych przyczółkach. Kolejnym etapem będzie mocowanie pali, niezbędnych przy budowie fundamentów nowego mostu. Prace potrwają do końca 2016 r.

BudowaBudowafot. www.plk-sa.pl
BudowaBudowafot. www.plk-sa.pl

Długość nowej przeprawy wyniesie blisko 160 metrów, to o 23 metry więcej, niż miała poprzednia. Obiekt zapewni przejazd pociągów po dwóch torach, ponad dwukrotnie szybciej: nie 50 km/h, lecz 120 km/h. Inwestor zwiększy również nośność obiektu, oznacza to, że składy będą mogły wozić cięższe ładunki. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E 30, zostaną zelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymi stacjami – Węglińcem i Horką – zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki i telekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewni cichy przejazd pociągu, a montaż separatorów wody zatrzyma zanieczyszczenia powstające na linii.

Lepsze parametry nowego obiektu oraz zmodernizowana wcześniej linia E 30 Opole – Wrocław – Legnica – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego miedzy sąsiednimi krajami. Przewoźnicy towarowi będą mogli zaoferować sprawniejszy przewóz ładunków, a pasażerscy – krótsze, bardziej komfortowe podróże.

Koszt realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi około
23 mln zł, z czego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Mirosław Siemieniec, PKP PLK S.A./ii

Reklama