Zgodnie z planem, po dwóch wcześniejszych spotkaniach warsztatowych, na których dzieci poznawały historię i folklor swej malowniczej miejscowości, odbyła się, przygotowana z wielkim rozmachem, gra terenowa! Zadaniem nieletnich detektywów-badaczy było zaliczanie kolejnych punktów kontrolnych, zlokalizowanych w historycznych miejscach Ocic.
Tam uczniowie poznawali historię danego miejsca, ale podaną w zaskakujący sposób. Otóż w rolach przewodników po zakamarkach tajemnic wystąpili animatorzy kultury, działający w Stowarzyszeniu „Tratwa”, oraz … nauczyciele Szkoły Podstawowej w Ocicach.
Kostiumy, profesjonalne makijaże sceniczne, a także zacięcie dramatyczne belfrów musiały zrobić na dzieciach piorunujące wrażenie. Widok zaś zdumionych min na widok pani w roli pokutującej duszy czy dziarskiej gospodyni w zapasce – bezcenny! Dzieci z wielkim zaangażowaniem realizowały kolejne zadania, ze zdziwieniem odkrywając, że ich miejscowość – nudna, jak im się wydawało – wcale nudną nie jest. I o to, w największym skrócie, autorom projektu chyba chodziło.
W myśl przysłowia: „Cudze chwalicie, a swego nie znacie…” nasi wychowankowie, dzięki udziałowi w projekcie „Szkoła Tradycji”, mieli szansę przekonać się, jak wiele do opowiedzenia ma ich rodzinna miejscowość. I chętnie będzie to „opowiadała”, byle tylko najmłodsze pokolenie chciało słuchać… Pierwszy krok w tym kierunku za nami!
Edyta Sienkiewicz