O jednym z dwóch przedmiotów było głośno w mediach. Chodzi o nieobowiązkową edukacje zdrowotną, która zastąpi też nieobowiązkowy przedmiot wychowanie do życia w rodzinie.
Edukacja zdrowotna wejdzie do planu lekcji klas IV–VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych: w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia.
Głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna będzie kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w 11 działach tematycznych:
- Wartości i postawy
- Zdrowie fizyczne
- Aktywność fizyczna
- Odżywianie
- Zdrowie psychiczne
- Zdrowie społeczne
- Dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych)
- Zdrowie seksualne
- Zdrowie środowiskowe
- Internet i profilaktyka uzależnień
- System ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).
Drugi przedmiot był mnie komentowany. Chodzi edukację obywatelską. nacisk tego przedmiotu będzie kładziony na przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Przedmiot ma budować i wzmacniać postawy patriotyczne oparte, co ważne na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, troski o małą i dużą ojczyznę i poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Co najważniejsze przedmiot ma kształtowa otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.