Będzie nowa droga w województwie, przebili tunel!

Koparka
fot. GDDKiA Najbardziej spektakularnym elementem na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą jest wykonanie dwóch tuneli drogowych. Pierwszy (TS-26) o długości około 2300 metrów i drugi (TS-32) o długości około 320 metrów. Drążenie obu naw dłuższego z nich właśnie dobiegło końca.
istotne.pl 183 droga, gddkia

Reklama

Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków–Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków – Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11.

Jaka droga powstanie na pierwszym odcinku?

Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.

Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.

Więcej o tunelu drogowym TS-26

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad:

Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.

Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. new Austrian tunnelling method, pol. nowa austriacka metoda), która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość.

Kolejnym etap prac będzie dotyczył zabezpieczenia wyrobiska górniczego, a następne prowadzone będą roboty związane z realizacją obudowy ostatecznej.

Więcej o tunelu TS-32

Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja.

Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich. Obecnie prowadzone są prace związane z montażem systemu deskowań do betonowania konstrukcji, zbrojeniem i betonowaniem fundamentów tunelu. Obudowa tunelu składać się będzie z 27 segmentów, z czego obecnie realizowany jest dwudziesty pierwszy.

Jak przebiegała i będzie przebiegać ta inwestycja?

  • 17 października 2018 r. – podpisanie umowy z wykonawcą,
  • 31 października 2018 r. – podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim,
  • 31 października 2019 r. – złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID,
  • 21 sierpnia 2020 r. – uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności,
  • grudzień 2020 r. – rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy),
  • marzec 2021 r. – rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny),
  • luty 2022 r. – przebicie obu naw tunelu TS-26,
  • I połowa 2024 r. – planowany termin udostępnienia trasy kierowcom.

Co z odcinkiem Kamienna Góra–Lubawka (granica państwa)?

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy dla tego odcinka wynosi prawie 900 mln zł. Stan zaawansowania rzeczowego wynosi ok. 67 proc. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2022 r.

Umowna wartość drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacowana jest na prawie 2,5 mld zł.

Reklama