Żółte naklejki z numerem alarmowym 112 są na 11 tysiącach przejazdów kolejowo-drogowych. 11 lutego to Europejski Dzień Numeru Alarmowego. Od 2018 r. z numerem 112 współpracują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP PLK:
112 to numer, pod który można dzwonić bezpłatnie przez całą dobę z telefonów na terenie całej Unii Europejskiej. Wybierając 112, gdy zachodzi potrzeba uzyskania pomocy, rozmówca nawiązuje połączenie z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który ma możliwość zawiadomienia odpowiednich służb ratunkowych, m.in. policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, kolei.
Spółka dodaje:
Żółte naklejki są umieszczone na 11 tysiącach czynnych przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. System alarmowania o zagrożeniach działa od połowy 2018 roku. Korzystanie z żółtych naklejek PLK zapobiegło wielu zdarzeniom, kiedy na przejeździe zepsuł się samochód czy były zablokowane tory.
Gdzie są naklejki i co się na nich znajduje?
Naklejki znajdują się na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Są na nich trzy ważne numery:
- indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu;
- numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie;
- numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.
Kiedy należy skorzystać z numeru 112?
Z numeru 112 należy skorzystać, gdy zagrożone jest życie, gdy może dojść do wypadku – np. gdy samochód został unieruchomiony między rogatkami, w przypadku zdarzenia na przejeździe lub dostrzeżenia przeszkody na torach. Kontakt z numerem alarmowym 112 i reakcja kolejarzy pozwalają uniknąć tragedii.
Do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. systemu żółtych naklejek (połowa 2018 roku) zarejestrowano ponad 18 tysięcy reakcji na zagrożenia. W 530 przypadkach wstrzymano ruch pociągów i wezwano pomoc. W ponad 1200 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, co zapewniło bezpieczeństwo pasażerom i osobom na przejeździe.
Kierowcy powinni pamiętać, że:
- Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.
- Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe pojawi się pociąg. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.
- Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu.
- Zbliżając się do przejazdu, należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.
99% zdarzeń na przejazdach wynika z nieodpowiedzialnego zachowania i nierozważnych decyzji użytkowników dróg. Najczęstsze błędy to m.in. ignorowanie czerwonego światła, niestosowanie się do wskazań znaku STOP, omijanie zamkniętych półrogatek lub wjeżdżanie pod opadające rogatki.
Co robić w sytuacji zagrożenia na przejeździe kolejowo-drogowym?
W kryzysowej sytuacji należy jak najszybciej opuścić przejazd – w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu.
Postępowanie w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia ilustruje film zrealizowany w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”:
Gdy dojdzie do awarii auta i nie ma możliwości zjazdu z torów, należy jak najszybciej opuścić pojazd i wyjść poza rogatki, zabierając ze sobą wszystkich, którzy podróżowali samochodem. I skorzystać z Żółtej Naklejki PLK, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Przykładowa rozmowa osoby zgłaszającej incydent na przejeździe na numer alarmowy 112:
Animacja prezentująca zasady funkcjonowania Żółtej Naklejki PLK: