materiał promocyjny

Najbardziej zaskakujące źródła inspiracji projektowych

Most grunwaldzki we Wrocławiu
fot. istotne.pl Nieustannie wchodzimy w interakcję z otaczającymi nas treściami informacyjnymi. Jest ich tak dużo, że czasami prawdziwym problemem jest ustalenie, których z nich rzeczywiście potrzebujemy.
istotne.pl 1 sztuka, zdjęcie, miasto jelenia góra

Reklama

Ten problem jest szczególnie dotkliwy dla grafików, którzy są podatni na każde trafiające do nich informacje, ponieważ odzwierciedlają one nastrój w społeczeństwie. Jak w ogromie informacji znaleźć te najbardziej odpowiednie i skąd grafik może czerpać inspirację? O tym wszystkim opowiemy w dzisiejszym artykule.

Inspiracja: czym jest i skąd ją wziąć?

Inspiracja to rodzaj twórczego impulsu. Dla artystów, pisarzy, muzyków i poetów inspiracja jest tak samo potrzebna, jak powietrze. A każdy artysta dodatkowo potrzebuje silnych wrażeń. Oczywiście dziedzina projektowania graficznego jest w jakiś sposób powiązana ze sztuką, ale trudno powiedzieć, że projektowanie samo w sobie jest sztuką: projektanci często działają na zlecenie i zleceniodawcy często nie mogą czekać nawet tydzień, aż ich zlecenie zacznie być realizowane. 

Można zatem wywnioskować, że inspiracja projektantów to nie do końca to samo, co inspiracja artystyczna. Kiedy mowa o inspiracjach projektowych, na myśl nasuwają się źródła poszukiwania kreatywnych pomysłów lub ilustracje pomyślnie zrealizowanych projektów, na podstawie których może być wykonane to lub inne zlecenie. 

Skąd czerpać inspirację będąc projektantem?

Źródeł inspiracji, jak i miejsc ich poszukiwania jest bardzo dużo. Jeśli jesteś wykwalifikowanym projektantem i działasz w branży od dłuższego czasu, zdecydowanie masz listę miejsc, do których sięgasz lub udajesz się przed przystąpieniem do realizacji projektu. Natomiast, jeśli nie możesz znaleźć w nich nic odpowiedniego lub dopiero zaczynasz swoją przygodę z projektowaniem graficznym, być może okaże się dla Ciebie przydatna lista, którą podajemy poniżej.

  • Środowisko zawodowe. Jeśli jesteś już w jakiś sposób związany z projektowaniem i grafiką, postaraj się więcej komunikować, obserwuj, a nawet konsultuj się z kolegami. W tym celu możesz zasubskrybować grupy tematyczne w sieciach społecznościowych lub dodać do swoich kontaktów kilku grafików, których prace Ci się podobają.
  • Banki zdjęć. W takich źródłach możesz przeglądać tysiące obrazów, wyselekcjonowanych ze względu na gamę kolorystyczną, rozmiar, tematykę i wiele innych cech. Przeglądając stock zdjęcia dodatkowo możesz wybrać odpowiednie, które następnie wykorzystasz w swojej pracy.
  • Otoczenie. Od czasu do czasu warto sięgać po nie tylko fachowe porady, ale i takie, które płyną od ludzi spoza branży. Bliscy, przyjaciele, a nawet osoby spotykane w metrze lub bibliotece czasem mogą udzielić naprawdę korzystnej rady, a nawet zainspirować do stworzenia czegoś niepowtarzalnego i naprawdę wyjątkowego.
  • Książki. Zajmując się projektowaniem graficznym na poważnie, nie warto lekceważyć książek jako źródła swoich inspiracji: warto zawsze mieć pod ręką 3-5 książek, a kolejnych kilkadziesiąt w swojej bibliotece domowej. Nie zapominaj także o albumach ze zdjęciami lub zbiorami tematycznych reprodukcji obrazów.
  • Wystawy designu, konkursy i międzynarodowe biennale. Stwórz sobie katalog stron projektowych i portali, na których są publikowane zarówno prace, jak i ich omówienia. Przydatnymi mogą okazać się także zamieszczane na takich portalach artykuły.
  • Obserwowanie pracy projektantów graficznych. W tym celu można wziąć udział w internetowych szkoleniach lub webinariach, odwiedzić interesujące studio projektowe. Filmy od uznanych mistrzów projektowania, które są do znalezienia na YouTube również mogą okazać się bardzo pomocne.
  • Zwiedzanie wystaw i muzeów. Są to wspaniałe miejsca, żeby poszukać nieoczekiwanych źródeł inspiracji. Nie zapominaj także, że ciekawe rozwiązania mogą czekać na Ciebie po prostu na drodze do tych miejsc!

Emocje jako źródło inspiracji

Żeby się zainspirować, trzeba naprawdę chcieć pracować, proces projektowania powinien dawać prawdziwe zadowolenie, a nie wydawać się nudna rutyną, a nawet gorzej – przykrym obowiązkiem. Większość młodych lub też początkujących projektantów podchodzi do rozpoczęcia działalności zawodowej w sposób bardzo natchniony. Jak nie stracić tego zapału?

Najbardziej problemowy dla każdego projektanta jest pierwszy etap realizacji zlecenia. Aby nie utknąć na samym początku pracy, spróbuj wymyślić i wyobrazić sobie finalny efekt, którego wygląd zapiera dech w piersiach! Oto jeszcze kilka innych porad, które pozwolą na długo zachować inspirację:

Nie warto bać się marzyć: odwrotnie – należy ciągle wizualizować końcowy efekt pracy i szczerze wierzyć w to, że będzie wyjątkowy i finalnie spodoba się odbiorcom;
Projekt graficzny początkowo może wydawać się ogromnym zadaniem, ale wszystko stanie się o wiele bardziej łatwe, jeśli podzielisz swoją pracę na kilka etapów – poszukiwanie kompozycji, dobór kolorów, rysowanie szkicu, zrobienie poprawek itp.

Czy systematyczność może zniszczyć inspirację?

Jeśli jesteś w branży projektowania od niedawna, możesz myśleć, że rutynowość i systematyczność są raczej wrogami, aniżeli przyjaciółmi inspiracji. Będziesz zaskoczony: wcale tak nie jest! Po prostu musisz codziennie przeznaczać czas na oglądanie prac interesujących projektantów, artystów, projektantów mody. Szczególnie dobrze jest nie zatrzymywać się w żadnej dziedzinie – czy to projekt graficzny, czy też coś innego, ale szukać inspiracji również w innych dziedzinach sztuki. Aktualnie graficy rozszerzają swoją działalność i zajmują się nie tylko layoutem książek i broszur, ale także publikacjami cyfrowymi, projektowaniem stron internetowych, animacją, fotografią. 

W ten pozornie łatwy i rutynowy sposób osiągniesz efekt odwrotny: pozbędziesz się rutynowości, nie będziesz skupiać się na tych samych rzeczach – jest to tak naprawdę jeden z największych problemów każdego projektanta graficznego.

Czy warto naśladować prace, które naprawdę Ci się podobają? Doświadczeni projektanci zgadzają się z tym, że używanie pomysłów i technik jako komponentów wizualnych wykorzystywanych przez innych specjalistów jest całkiem normalne: robią tak zarówno doświadczeni, jak i początkujący graficy. Należy tylko wyraźnie zdawać sobie sprawę z tego, dlaczego stosujesz daną technikę lub pomysł i jak harmonijnie pasuje ona do Twojej koncepcji projektu.

Reklama