Nowoczesny pociąg hybrydowy wjechał na dolnośląskie tory

Nowoczesny pociąg hybrydowy wjechał na dolnośląskie tory
fot. UMWD Na wrocławskim Dworcu Głównym zaprezentowano nowy pociąg: Impuls II, pierwszy polski pojazd szynowy posiadający jednocześnie napęd elektryczny i spalinowy.
istotne.pl umwd, koleje dolnośląskie

W spotkaniu uczestniczyli marszałek Cezary Przybylski, wicemarszałkowie Marcin Krzyżanowski i Grzegorz Macko oraz Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa. Nowoczesne pociągi Kolei Dolnośląskich pojadą na trasie do Trzebnicy oraz wkrótce uruchamianym połączeniu do Świdnicy.

– Rozwój kolei jest jednym z najważniejszych zadań, jakie postawiliśmy przed sobą na najbliższe lata. Stąd zarówno sprawnie realizowane przejmowanie od PKP nieużywanych linii kolejowych, jak i zakupy nowoczesnego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Dolnoślązacy coraz częściej wybierają kolej jako swój codzienny środek transportu, dlatego odpowiadając na potrzeby, będziemy konsekwentnie rozwijać siatkę połączeń regionalnych – mówi marszałek Cezary Przybylski.

Nowoczesne pociągi hybrydowe Impuls II produkcji nowosądeckiego Newagu kosztowały w sumie niemal 170 milionów złotych. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy jego komfort. Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru, w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II, z których każdy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów.

– Walka z wykluczeniem transportowym i rozwój kolei w naszym regionie to dla nas priorytet. Cieszę się, że Dolnoślązacy będą korzystać z nowoczesnych i komfortowych pociągów, które są nowością na rynku. Warto podkreślić, że Dolny Śląsk jest jednym z dwóch województw, po których będą jeździć pociągi hybrydowe – mówi wicemarszałek Marcin Krzyżanowski

Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym, oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin.

– Hybrydowy IMPULS II na trasie z Trzebnicy do Wrocławia, a docelowo do Świdnicy, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał; dzięki zastosowaniu dwunapędowego silnika może on płynnie poruszać się także po odcinkach pozbawionych trakcji elektrycznej. Kupując hybrydowe pociągi stawiamy zarówno na nowoczesność, jak i ekologię – dodaje wicemarszałek Grzegorz Macko.

Impulsy II składają się z trzech członów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki.

– Cieszę się, że dolnośląska mapa kolejowa cały czas rozszerza się, a wraz z nią przybywa nowych pociągów. Przejmując od PKP S.A. następne linie kolejowe, nie tylko realizujemy nasz plan walki z wykluczeniem komunikacyjnym, ale także spełniamy oczekiwania mieszkańców regionu – mówi Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Przejmowanie, a następnie rewitalizacja kolejnych linii przyczyni się do popularyzacji wielu atrakcji w naszym województwie wśród turystów, a także do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej mieszkańców regionu.

Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na redukcję emisji spalin nie jest jedynym ekorozwiązaniem w nowych pociągach. Po raz pierwszy na świecie wykorzystano w nich technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach. To rozwiązanie oszczędza energię elektryczną, dając możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią.

– Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.