Pamiętna wizyta 86-latki w salonie sieci komórkowej. Zbędny abonament, źle dobrany telefon

Smartfon
fot. Andrew Guan on Unsplash Materiał publikujemy ku przestrodze.
istotne.pl 183 pieniądze, konsument

Reklama

Do zdarzenia doszło niedawno w salonie jednej z sieci komórkowych. Czytelniczka opisała to tak:

Chciałabym zgłosić, że pracownik sklepu (…) oszukał kilka dni temu moją 86-letnią babcię, która przyszła do niego po pomoc, ponieważ przestał działać jej telefon stacjonarny, który ma u nich w abonamencie.

I wyjaśniła: – Babcia ma 86 lat oraz problem ze słuchem. Pracownik naopowiadał jej kłamstw i kazał podpisać dokumenty, które potem okazały się umową zawartą na 3 lata na nowy telefon dotykowy (bez klawiszy – dla 86 latki!).

I dodała:

Na drugi dzień byliśmy w sklepie z interwencją, ale pracownik dosłownie „wyśmiał nas”, że umowa jest podpisana i nie można z niej zrezygnować.

Skontaktowaliśmy się z Rzecznikiem Praw Konsumenta Waldemarem Sawickim, do którego zwróciła się też zgłaszająca. Zapytaliśmy rzecznika, czy w naszym powiecie często dochodzi do tego typu sytuacji. W. Sawicki:

Nie, gdyż najczęściej osoby starsze udają się do operatorów w towarzystwie osób młodszych, które są bardziej obeznane w usługach telekomunikacyjnych. Wiek nie stanowi podstawy do unieważnienia umowy. Osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych może dysponować i rozporządzać swoim majątkiem wedle uznania. Umowa zawarta z taką osobą jest jak najbardziej ważna i wywołuje skutki prawne w niej określone.

Rzecznik wyjaśnia: – Umowa zawarta w salonie operatora ma charakter pisemny i o ile nie zawiera klauzul abuzywnych, jest w pełnym zakresie zgodna z prawem.

I zaznacza: – Nie wypowiadam się w zakresie etyki personelu obsługującego klienta, na którego skargę można wnosić do odp. komórki operatora telekomunikacyjnego.

Co można zrobić w takiej sytuacji?

Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta:

Umowa podpisana w lokalu przedsiębiorstwa jest wiążąca. Można spróbować odwołać się do operatora o jej anulowanie, opisując całe zajście. Choć rzadko kiedy taka interwencja wywołuje pozytywny dla klienta skutek, może akurat w tym konkretnym przypadku, ze względu na wiek nabywcy i fakt bycia wieloletnim abonentem, korzystającym z usług tego operatora, będzie skuteczna.

Reklama