Meridian Generic Rail Limited, brytyjska firma zajmująca się utrzymaniem, testami i homologacją taboru kolejowego, chce zbudować w powiecie zgorzeleckim tor testowy dla KDP (kolei dużych prędkości). W marcu br. przedstawiciele rzeczonej firmy spotkali się z mieszkańcami gminy Ruszów. Serwis ruszow.info:
Przy stacji kolejowej w Ruszowie ma powstać bocznica kolejowa z kilkoma torami dużym hangarem służącym do prowadzenia badań, analiz i kalibracji testowanego taboru kolejowego. Firma planuje zatrudnienie łącznie ok. 50 osób (m.in. mechaników, ślusarzy, inżynierów i obsługi technicznej), a w zależności od testowanego sprzętu na miejsce będą regularnie przyjeżdżać ekipy inżynierów oraz przedstawiciele inwestorów zlecających analizy, badania i innowacje.
Jak donosi lokalne medium, perony na stacji Ruszów mają zostać przebudowane, a na trasie Ruszów – Jankowa Żagańska ma powstać „równoległy supernowoczesny tor, na którym tabor ma być testowany”.
Ruszow.info dodaje:
Przewidziany tor będzie miał około 18 km długości, z czego 4,5 km będzie znajdowało się na terenie naszej gminy.
Sprawą zainteresował się portal rynek-kolejowy.pl, który o to przedsięwzięcie zapytał Andrew Tilsona, dyrektora zarządzającego Meridian Generic Rail Limited. A. Tilson:
Możemy potwierdzić, że obecnie prowadzimy zaawansowane rozmowy dotyczące potencjalnego wydzierżawienia (lub zakupu) odcinka nieużywanych torów kolejowych linii 282. Będzie to dla nas duże długoterminowe zobowiązanie do zainwestowania znacznych środków finansowych i rozbudowy torów wraz z zapleczem badawczym, które, mamy nadzieję, zostanie ukończone w ciągu najbliższych kilku lat.
Z jaką prędkością będą jeździć testowane pociągi?
Z informacji podanej przez burmistrza Węglińca wynika, że na torze mają być testowane pociągi jeżdżące z prędkością do 250 km/h. Andrew Tilson nie potwierdził tej informacji, niemniej zaznaczył, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod Węglińcem powstanie „najnowocześniejsze technologiczne centrum testowe i badawcze” nowego taboru kolejowego.
Co Wy na to? Zapraszamy do dyskusji.
(Fotografia nagłówkowa: zdjęcie poglądowe).